Piše: Muhamed Jusić (Preporod)
Šta stvarno znači ajet
„a kada kažnjavate kažnjavajte istom mjerom kako su vas kažnjavali“?
Često se čuje kako ono što u ime islama rade nasilne
ekstremističke skupine nije islam ili je njegova zloupotreba. Međutimm
sljedbenici ove ideologije, poput pripadnika ISIL-a, An- Nusre, Al-Kaide,
Eš-Šebaba, Boku Harama i sličnih paravojnih organizacija, u svim svojim
istupima insistiraju na legitimnosti svojih postupaka. Svaki morbidni video
počinju i završavaju sa ajetima, hadisima ili nekim drugim predajama iz
islamske tradicije. Zato nije dovoljno reći da to nije islam, nego je
obaveza prije svega uleme da objasni
zašto to što oni čine pozivajući se na sveti tekst nije islam, odnosno obaveza
je pokazati tu zloupotrebu islama o kojoj se govori.
Ovo utoliko više, što se ne može očekivati da ljudi, bili
muslimani ili ne, a naročito mladi koji su izloženi ovakvim sadržajima, imaju
dovojno vjerskog znanja da proniknu u sve izvitoperenosti učenja nasilnih
ekstremista.
Najbolji primjer ove zloupotrebe islamskog učenja, barem u
bosanskom kontekstu, je i najsvježiji.
Nedavno su svi svjetski i regionalni mediji prenijeli video-snimak
jednog mladića iz BiH za kojeg se zna da se bori u redovima ISIL-a kako upućuje
poziv muslimanima da neselektivno ubijaju sve one koje oni smatraju
nevjernicima. U video-poruci su namiksani kadrovi američkih gradova pa se to u
sigurnosnim agencijama shvatilo kao prijetnja ISIL-a zapadnim, prije svega američkim,
građanima.
U tom videu on poziva „muslimane da ne prave razliku između
vojnika i civila (nevjernika) kao što i njihovi avioni ne prave razliku između
vojnika i civila Islamske države“ i da ubijaju svoje sugrađane gdje god i kako
god mogu. Taj svoj stav on navodno pravda ajetom iz Kur`ana koji prevodi kao:
„A kada kažnjavate kažnjavajte istom mjerom kako su vas kažnjavali“. Za onog ko
ne zna o islamu više od onoga što može naučiti na Youtubeu ili Facebooku, ili
onoga ko ne poznaje čitav Kur`an niti povode objave (esbabu-nuzul), niti
kontekst u kojem su ajeti objavljeni (što zahtjeva poznavanje sire i
sociohistorije vremena Poslanika,a s.), o nemuslimanima koji ovo čuju da i ne
govorimo, ovo može biti dovoljan dokaz da islam uistinu podržava takve postupke
i da ono što teroristi rade jeste ustvari islam.
A upravo se na ovom, kao i na svakom drugom primjeru zloupotrebe
ajeta i hadisa, kada bi ga razložili vidi ta zloupotreba svetog teksta i ukupne
islamske tradicije koju smo spomenuli. Naime, svi koji znaju suru An-Nahl
(Pčela) znaju da se ajet ne završava tu gdje je ovaj propagator nasilja stao.
Rahmetli Besim Korkut je ovaj ajet preveo ovako: „Ako hoćete da na nepravdu
uzvratite, onda učinite to samo u onolikoj mjeri koliko vam je učinjeno; a ako
otrpite, to je, doista, bolje za strpljive.“
I bez obzira na prijevod poruka ajeta je jasna. Kur`an
potvrđuje ono što je i starozavjetni princip recipročnog prava koji počiva na
ustaljenoj maksimi stoljetnog poimanja pravde „oko za oko, zub za zub“ ali
Uzvišeni muslimane u duhu Posljednje Božije objave poziva da prevaziđu dotada
ustaljeni princip osvete i da naprave iskorak ka oprostu i strpljenju kako bi
se začarani krug džahilijetske krvne osvete napokon prekinuo i kako bi na
zemlji bila uspostavljena Kuća mira (Darus-selam).
A ako bi se desilo da poruka čitavog ajeta nekome nije jasna
i ako bi pak ostala nedoumica oko toga koja je stvarna poruka ajeta onda
sljedeća dva ajeta ne ostavljaju prostor nejasnoćama i dodatno podcrtavaju murad
i maksad odnosno poruku prvobitne poruke. U sljedeća dva ajeta Uzvišeni
kaže: „Strpljiv budi! Ali, strpljiv ćeš biti samo uz Allahovu pomoć. I ne tuguj
za njima, i neka ti nije teško zbog spletkarenja njihova. Allah je zaista na strani onih koji se Njega
boje i grijeha klone i koji dobra djela čine. (An-Nahl 128-129.)
Muslimani se slažu da je Poslanik,a.s., najbolji tumač
Kur`ana i da ga je on najbolje razumio. Onda je dovoljno pogledati kako je on
razumio ove ajete i kako je po njima postupio.
U Ibn Kesirovom tefsiru čitamo kako se bilježi od Abdula sin
Imam Ahmeda u musnedu njegovog oca a od Ebu Ibn Kaba da je rekao: „Kada
je bio dan bitke na Uhudu, ubijeno je od ensarija šezdeset ljudi a od muhadžira
šest. Tada su ashabi Allahovog poslanika, a.s., rekli: `Ako nam se ukaže prilika
vratit ćemo im većom mjerom (لنربين عليهم)`, pa kada je došao dan oslobođenja Meke jedan je čovjek rekao,
`Od danas se više neće znati za Kurejšije.` Zatim je neko povikao: `Allahov
poslanik, a.s., garantuje sigurnost i crnom i bijelom osim toga i toga`, pa je
po imenima spomenuo neke ljude, nakon toga je Uzvišeni objavio: `Ako hoćete da
na nepravdu uzvratite, onda učinite to samo u onolikoj mjeri koliko vam je
učinjeno; a ako otrpite, to je, doista, bolje za strpljive.` Poslanik, a.s. je
nakon toga rekao: `Mi ćemo biti oni koji će se strpiti a ne oni koji će
kažnjavati“. I upravo ova predaja a ima ih više, nekih sa slabim senedom a
nekih sa dobrim, nedvosmisleno ukazuje na stvarno značenje spomenutog ajeta.
Sve drugo je zloupotreba teksta.
Očito je da su ideolozi ISIL-a i njima sličnih pokreta na
osnovama islamske tradicije, historijskih modela življenja islama i tadašnjih
pravnih rješenja, ali izvađenih iz konteksta i bez dosljednog razumijevanja,
razvili vjersku argumentaciju koja se možda najbolje može nazvati
pseudoteologijom koja se bez ikakvog obzira i na silu pokušava pretočiti u novu
realnost. Ona počiva na hiperreligioznosti njegovih fanatiziranih sljedbenika
koji islamsko učenje zloupotrebljavaju kako bi ostvarili svoje ideološke i
političke ciljeve. Njihovo poimanje realnosti počiva na crno- bijeloj matrici,
zato njihovi sljedbenici prihvataju samo argumentaciju niskog nivoa
kompleksnosti koja se uklapa u njihovu sliku svijeta. Ta njihova „rješenja“
nagomilanih problema muslimanskog svijeta ali i njihovo razumijevanje vjere,
islamske tradicije i pravnih propisa je toliko simplistički postavljeno da se
slabo obrazovanim, neiskusnim i na površnost naviklim mladim ljudima čine
očitim i uvjerljivim. Zato je jako bitno prvo razumjeti ovaj mobilizirajući
narativ a zatim i razviti kontranarativ i pokazati kako kontekst tako i
kompleksnost nastanka islamskih propisa i praksi življenja islama. To je
zadatak kako za islamske teologe, tako i za sociohistoričare i sociologe
religije.
Istovremeno je to poziv muslimanskim masama, naročito
mladim, da površna i neprovjerena tumačena islama ne uzimaju zdravo za gotovo
dok ih, kako im to Kur`an i naređuje, ne „vrate Poslaniku (u današnjem
kontekstu njegovom sunnetu i njegovom
razumijevanju Kur`ana kojeg je pokazao svojim postupcima) i onim učenim među
njima“.
„Kada saznaju za nešto važno, a tiče
se sigurnosti ili opasnosti, oni to razglase. A da se oni s tim obrate
Poslaniku ili predstavnicima svojim, znali bi to među njima oni koji su
sposobni zaključke ili propise izvoditi (لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ). A da nije Allahove dobrote prema vama i
milosti Njegove, i vi biste, osim malo vas, sigurno, šejtana slijedili.
(En-Nisa:83)
Izvor: Preporod
Izvor: Preporod