Do sada se nedovoljno govorilo o
opasnostima koje iz tog virtualnog svijeta vrebaju, a koje se tiču izlaganja
neprimjerenim sadržajima, opasnostima od pedofilije, trgovine ljudima, povrede
privatnosti, raznih oblika online prevara, a sada je, čini se, došlo vrijeme da
se kao društvo, zajednica i obrazovne institucije pozabavimo još jednim novim
oblikom problema u nastajanju- samo-radikalizacijom novih generacija naše
omladine
Piše: Muhamed Jusić- Preporod
Sve češći odlasci mladih, među kojima
su i maloljetni mladići i djevojke, na sirijsko ratište i njihovo okretanje
različitim radikalnim sljedbama, ali i nekim drugim sektama i subkulturnim
pokretima, koji su redovno praćeni zaprepaštenošću roditelja koji jedva da
primijete promjene na svojoj djeci, u prvi plan stavljaju problem društvenih
mreža i interneta kao sredstva samoradikalizacije.
Do sada su se ovim problemom bavili
samo u sigurnosnim agencijama i o njemu se u stručnim krugovima pisalo samo kao
o sigurnosnom izazovu. Međutim, sigurnosne agencije se po svojoj prirodi bave
posljedicama i nemaju kapacitete da se bave uzrocima ili prevencijom. Tu ulogu
trebaju imati brojne društvene institucije od porodice, preko škole pa do
vjerske zajednice.
Internet i društvene mreže
predstavljaju virtualni polusvijet u kojem mladi ljudi sve više provode vrijeme
i u kojem se dokazuju formirajući svoju ličnost, tamo mladi mogu biti ono što
nisu u stvarnom životu: popularni, prihvaćeni, buntovni i revolucionarni, bitni
i sve što požele. Mladi koji su zapostavljeni i marginalizirani u porodici,
društvu i zajednici u tom novom virtualnom svijetu nalaze prostor za
dokazivanje i afirmaciju vlastite ličnosti.
Struktura zatvorenih zajednica u koje
se mladi ljudi preko interneta uvlače nameće čovjeku određene obrasce
življenja, koje on pod intenzivnim društvenim pritiskom i potrebom da se uklopi
uglavnom prihvata. U takvom ambijentu, u kojem se, zbog potrebe mladih da budu
prihvaćeni od većine, čovjeku a priori sputava njegova moć rasuđivanja, te
kritičkog i slobodnog promišljanja o stvarima koje ga okružuju, te on prihvata
ponuđene obrasce i okvire da se ne zapita o njihovoj moralnoj osnovanosti. U
takvom društvenom sistemu čovjek gubi dimenziju vlastitosti, postaje puka i beznačajna
figura koja počinje osjećati usamljenost, izdvojenost i napuštenost, što
nerijetko vodi u otuđenost. A takvima se najlakše manipulira i oni nerijetko
nemaju šta izgubiti ili šta iza sebe ostaviti za čim bi zažalili.
Posljednji medijski natpisi o kontaverznim
stranicama na kojima se mogu naći neprimjerene slike maloljetnica iz naše
zemlje i okruženja, koji su također šokirali našu javnost, samo još jednom
dokazuju koliko većina, naročito onih starijih roditelja, u našem društvu ne
zna šta se ustvari dešava u tom virtualnom svijetu.
Eksperiment Newsweekovog novinara
Koliko je internet plodno područje za
manipulacije i kako malo ko može sa sigurnošću garantirati da ne bi potpao pod
utjecaj propagande ili izazova koje nudi najbolje govori i primjer novinara
Newsweeka Michaela Moynihana koji je napravio eksperiment o kojem je kasnije
objavio tekst (Michael Moynihan: My Week in the Jihad Online Terror Underworld,
Newsweek, 5.6.2013. ). Naime, nakon bomaškog napada na maraton u Bostonu prošle
godine on je odlučio vidjeti kaliko su osnovane sumnje da su mladići koji su
bili optuženi za ovaj zločin prošli proces samoradikaliziacije preko interneta
i bez ikakvog direktnog (ili vrlo ograničenog) kontakta sa pojedincima i
organizacijama koje nose takve ideje.
Tako je odlučio provesti sedmicu dana
pod lažnim „nikom“ (online imenom) u svijetu radikalnih grupa koje se pozivaju
na islam, koristeći privremene IP adrese kako mu sigurnosne agencije ne bi ušle
u trag. Iz jednog kafića u centru Manhattana počeo je posjećivati stranice
ispunjene radikalnim stavovima i govorom mržnje. Preko Facebook profila sa
lažnim imenom počeo je dijeliti neke od tih sadržaja šaljući zahtjeve za
„prijateljstvo“ onima koji su dijelili slične sadržaje. Nije prošlo dugo a on
je već bio dio mreže koja je svakodnevno postavljala sadržaje o globalnim
nepravdama nad muslimanima, stravične slike zločina nad nedužim, ali i pozive
na osvetu i akciju.
Zanimljivo je kako autor opisuje
vlastito iskustvo, promjene koje je on osjetio i to što naziva fetišizacijom
nasilja nad nevinima.
Naime, nakon nekog vremena provedenog
u tim grupama i konstantnog izlaganja takvim sadržajima i sam je počeo čeznuti
za Facebookom i vremenom koje bi provodio tamo, iako su na njemu dominirale
„slike mrtve djece koje su ubili vojnici sirijskog predsjednika Bašara
el-Asada“. On to ovako opisuje: „...gdje god bih kliknuo bile su gomile ubijene
djece, izobličenih udova i beskrvnih lica koja zure negdje iza kamere. Svaki
put kad bih se ulogao bilo ih je na desetine više, a miješali su se u jedno
jasno pamtljivo cijelo mrtvo dijete. Počinjao bih žmirkati kad bih gledao u
laptop, kako bih namjerno zamutio svoj vid, a kad bi se pojavile nejasne
konture djeteta, grčevito bih trgnuo glavu od monitora i nastavio listati
dalje. Ali kada bi mi se oči vratile na njega, ponovo bi čekalo neko drugo
beživotno dijete.
Bilo je jasno da su slike namjerno
užasavajuće. One su i bile bilješka nečeg brutalnog što se dešavalo običnim
Sirijcima zbog Asadovog režima. Ali, isto tako bilo je nešto zanimljivo i u
samoj prezentaciji i kontekstu- fetišizacija nasilja nad nevinima, nakon koje
slijedi veličanje nasilja nad „drugim nevinima“, što je otupljivalo njihovu
emocionalnu efikasnost“.
Ustvari, Michael Moynihan je na
vlastitom primjeru pokazao kako je lahko krenuti putem samoradikalizacije,
ideološke zasoljepljenosti i otuđivanja od društva i porodice koje, naročito
mlade ljude, s najboljim namjerama može uvući u mrežu sumnjivih organizacija
koje nesreću i patnju drugih koriste za vlastite političke i ideološke ciljeve.
Jesu li zabrane rješenje?
Pitanje je sada kako se nositi sa ovim
izazovom. Rješenja sigurno nisu jednostavna, ali je prvi korak da se naša šira
javnost, a onda roditelji i oni koji rade sa mladima (prije svega nastavnici i
imami) upoznaju sa svim opasnostima, metodama manipulacija, te načinima
prevencije. S mladima se kroz obrazovni sistem, ali i vannastavne aktivnosti
treba početi otvoreno razgovarati i educirati ih u odnosu na ovaj novi izazov.
Zabranama se ništa ne rješava,
naročito ne na internetu i u virtualnom svijetu koji ulazi u svaku kuću i svaki
mobilni aparat naše djece. Neke države su iskušale takav pristup i blokadama
određenih stranica i njihovih sadržaja kao i socijalnih mreža pokušali umanjiti
njihov utjecaj, ali se to pokazalo neefikasnim i neodrživim.
Do sada se nedovoljno govorilo o
opasnostima koje iz tog virtualnog svijeta vrebaju, a koje se tiču izlaganja
neprimjerenim sadržajima, opasnostima od pedofilije, trgovine ljudima, povrede
privatnosti, raznih oblika online prevara, a sada je, čini se, došlo vrijeme da
se kao društvo, zajednica i obrazovne institucije pozabavimo još jednim novim
oblikom problema u nastajanju- samoradikalizacijom novih generacija naše
omladine koja dok sjedi u dnevnim boravcima ili učionicama pred našim očima u
rukama drži mobitele koji im otvaraju vrata u svijet neograničenih mogućnosti,
ali i opasnosti.