3.3.14

Kršćanski dobrovoljci iz Evrope u Siriji

Da li će oni rat iz Sirije prenijeti u Evropu kada se, i ako se vrate, u svoje zajednice i gradove...


Piše: Muhamed Jusić (Al Jazeera)

Vijesti o stravičnim patnjama civilnog stanovništva u sirijskom konfliktu koje zvuče još zlokobnije kada ih prate informacije o krahu mirovnih pregovora u Ženevi često bivaju potisnute u drugi plan vijestima o sukobima među pobunjenicima, spletkama globalnih igrača koji preko leđa sirijskih civila vode neke svoje ratove i napisima o strahu brojnih zemalja od povratka njihovih državljana koji se kao dobrovoljci bore u Siriji nerijetko u redovima radikalnih i ekstremnih skupina.
Nametanje svoje vizije
Dosad se u Evropi jako puno pisalo o fenomenu muslimanskih sunitskih dobrovoljaca koji su nakon što su se naselili u evropskim zemljama ipak ostali dio svijeta kojem su pripadali oni ili njihovi očevi i koji su rukovođeni solidarnošću sa sirijskim narodom, a u nekim slučajevima i željom da tamošnji sukob iskoriste za nametanje svoje vizije svijeta i „svete borbe“ krenuli putem sirijskih bojišta.
Među tim dobrovoljcima je jako puno i konvertita iz brojnih evropskih zemalja kao i jedan broj pripadnika autohtonih muslimanskih naroda sa Balkana. Međutim, skoro se ništa nije pisalo o tek sada primjećenom fenomenu evropskih dobrovoljaca koji, uslovno rečeno, odlaze da se bore na drugoj strani.
Jedno vrijeme se jeste u sigurnosnim krugovima spekulisalo o odlasku šiitskih dobrovoljaca iz različitih zemalja, prije svega Iraka, Irana i Libana, kako bi se borili na strani prošiitskih formacija Hizbullaha i jedinica Abu Fadla al-Abasija koji se bore na strani režima u Damasku. Međutim, nije bilo dokaza da takvih, barem značajnijih, odlazaka ima iz evropskih zemalja.
A onda, kao niotkuda doznali smo da se u Evropi mobilišu dobrovoljci na sasvim drugačijim ideološkim i identitetskim osnovama. Radi se o kršćanskim dobrovoljcima u Siriji.
Tako je BBC-ev servis na arapskom jeziku nedavno emitovao prvi prilog o sve većem broju kršćanskih boraca koji iz brojnih evropskih zemalja dolaze u Siriju kako bi se borili na strani kurdskih vojnih formacjia i prorežimskih snaga protiv grupa povezanih sa Al-Kaidom, prije svega protiv pripadnika Islamske države u Iraku i Šamu- IDIŠ (Dawlat al-Islamijje fi al-Iraki ve al- Šami ili na terenu poznate kao D`aiš).
Autor priloga Muhieddeen Hamish tvrdi kako je većina njih sirijskog porijekla, ali da imaju državljanstva brojnih evropskih zemalja gdje godinama žive. Kao primjer ovog novog trenda on navodi djelovanje formacije koja se naziva Sutoro i koja se bori u sjeveroistočnoj provinciji Hasaka zajedno sa kurdskim frakcijama protiv sa Al-Kaidom povezanih pobunjenika.

Karakter formacije
Prvi su ovaj novi zaplet u ionako kompleksnom sirijskom sukobu primjetili u švicarskom centru Agenfor čiji je direktor Sergio Bianchi izjavio da samo ime organizacije Sutoro dolazi iz staroaramejskog što bi moglo ukazivati na pokušaj da se naglasi kršćanski karakter formacije. 
On tvrdi da je jedan od vojnih instruktora u toj organiazciji bivši narednik Švicarske vojske Johan Kosar, te da je on samo jedan od kršćanskih dobrovoljaca iz Evrope koji se bori u toj formaciji.
Za Kosara on kaže da je kao i značajan broj njemu sličnih dobrovoljaca sirijskog porijekla ali da ima i turske korijene. Navodno je odrastao u Siriji, kasnije živio u  Lucernu u Švicarsko odakle je i došao u pogranični sirijski grad Qamishli. Prema izvorima centra on ima tri pasoša i samo je jedan od brojnih kršćanskih dobrovoljaca sa pasošima članica EU koji su svoje znanje i živote stavili na raspolaganje različitim sirijskim frakcijama kako bi stali u zaštitu svoje braće u vjeri.
Prema Bianchiju, centar kojim rukovodi do sada je evidentirao takve dobrovoljce među Švicarcima, Nijemcima i Šveđanima.
Spomenuti izvještaj se također bavi i pitanjem njihovog mogućeg povratka u evropske zemlje iz kojih su otišli u „sveti rat“. Tako Yasem Otblogim, glasnogovornik Rafidain Cultural Center u Lucernu kaže kako nemaju tačan broj kršćana iz Evrope koji su se otišli boriti u Siriju ali da je to vjerovatno „od 10 do 20“. On kaže da „broj sigurno nije velik“. Također on naglašava da oni odlaze kako bi zaštitili domicijelne sirijske kršćane i osigurali njihov opstanak, te da oni „ne žele da ih se tretira kao plaćenike kada se vrate kući“.
Prema zvaničnim podacima kršćana u Siriji ima oko 10 posto i oni su prema pisanju eksperta za odnose među sirijskim vojnim frakcijama Aymenna Jawada al-Tamimija u trenutnim sukobima podijeljeni u tri frakcije: one koji podržavaju režim i bore se u zvaničnim režimskim vojnim i sigurnosnim snagama, one koji se bore na strani Slobdone Sijrske Vojske protiv režima i treću skupinu koja se bori za autonomiju većinski kršćanskih područja u Siriji. Strani dobrovoljci se najčešće pridružuju ovoj trećoj frakciji dok su domicijelni kršćani ipak najvećim dijelom uz režim jer se plaše budućnosti u Siriji u kojoj bi dominirale radikalne skupine nespremne da ih prihvate kao ravnopravne građane.
Rat u Siriji je jedan od najbrutalnijih ratova u novijoj historiji i sve etničke skupine su već sada platile veliku cijenu. Ipak, manjine se kao i svugdje osjećaju posebno ranjivim, zato je naročito u zapadnim medijima često fokus na stradanju pripadnika autohotnog sirijskog kršćanstva. Takvi izvještaji o stradanju sirijskih kršćana i njihovih bogomolja, naročito od strane stranih dobrovoljaca, uvlači sve veći broj evropskih kršćana arapskog porijeka u sukob.
Dilema je sada da li će oni taj rat iz Sirije prenijeti u Evropu kada se, i ako se vrate, u svoje zajednice i gradove. Pitanje dobrovoljaca iz Evrope koji se bore u sirijskom građanskom ratu je aktuelno već neko vrijeme i u velikom broju zemalja sigurnosne agencije se spremaju za njihov povratak u strahu da ovi prekaljeni borci ne uzrokuju eskalaciju nasilja i novi val radikalizacije u matičnim zajednicama. Ali do sada se govorilo samo o sunitskim dobrovoljcima. Međutim, situacija bi mogla postati daleko složenija ukoliko se ovaj trend nastavi. 

Povratak veterana
Vrijeme će pokazati i to da li će od međunarodne zajednice zapostavljeni sukob u Siriji dovesti ne samo do radikalizacije brojnih muslimanskih skupina ne samo u regionu Bliskog istoka nego i u Evropi gdje se sa strepnjom očekuje povratak sirijskih veterana, nego i do jačanja militantnih formacija koje će opravdanje za nasilje tražiti u kršćanskom učenju i obespravljenosti kršćanskih zajednica u nekim dijelovima svijeta.
Teško je reći da li svjedočimo rađanju jedne nove „križarske ideologije“ koja će se, po uzoru na militantne muslimanske organizacije, hraniti kršćanskom solidarnošću i zaštitom kršćanskih svetinja.
Izvor: Al Jazeera