Priredio: Muhamed Jusić (Preporod, 1. Septembar, 2014.)
Nasilje koje ovih dana u Siriji i Iraku provode pripadnici tzv. Islamske države nad manjinama, ali ne samo njima nego i nad svima koji se s njima ne slažu, s pravom su zgrozili svijet. U vrtlogu ludila rata i neviđene brutalnosti boraca ID našla se mala skupina pripadnika naroda-Jezidi čiji broj se procjenjuje na nekih 600 000 i o kojima se u široj javnosti do sada malo znalo. Žalosno je da je tek progon na planini Sindžar i u drugim gradovima Iraka i Sirije i prijetnja nestankom skrenuo pažnju na ovu zanimljivu zajednicu, njene ljude i vjerovanje.
Nasilje koje ovih dana u Siriji i Iraku provode pripadnici tzv. Islamske države nad manjinama, ali ne samo njima nego i nad svima koji se s njima ne slažu, s pravom su zgrozili svijet. U vrtlogu ludila rata i neviđene brutalnosti boraca ID našla se mala skupina pripadnika naroda-Jezidi čiji broj se procjenjuje na nekih 600 000 i o kojima se u široj javnosti do sada malo znalo. Žalosno je da je tek progon na planini Sindžar i u drugim gradovima Iraka i Sirije i prijetnja nestankom skrenuo pažnju na ovu zanimljivu zajednicu, njene ljude i vjerovanje.
I kod nas u Bosni, barem je to moje lično iskustvo ovih
dana, sve više ljudi se pita ko su i u šta vjeruju Jezidi. Ovo je pokušaj
odgovora na pitanje koje su mi postavili mnogi moji prijatelji i poznanici.
Jezidi (yezidi, daasini, ili ezidi) koji danas nastanjuju
prostor sjevernog Iraka, ali manje zajednice žive i u Siriji, Armeniji, Iranu i
na Kavkazu su etnoreligijska skupina kurdskog govornog bazena koja praktikuje
religijski sinkretizam koji je mješavina
zoroastrističkih, manihejskih, židovskih, nestorijanskokršćanskih,
islamskih (sufijskih i šiitskih) i drugih elemenata. Za one koji nisu upućeni u
različite teološke pravce sinkretizmom se može smatrati svaki pokušaj spajanja
različitih filozofskih ili vjerskih pravaca. Termin se prvenstveno primjenjuje
u znanosti i povijesti religije, a upućuje na kompleksni fenomen pojava i
pojmova sastavljenih od spajanja različitih vjerskih formi i Jezidi su možda
jedan od najbolji primjera takve religijske tradicije.
Njihova bogata usmena tradicija je glavni način prenošenja
vjerskih učenja, zbog čega je oduvijek bilo jako komplikovano teolozima i
antropolozima različitih proviniencija da preciziraju osnovne postulate ove
vjerske prakse i učenja.
Jezidi su često opisivani kao tajnoviti narod kojem nije
dozvoljeno otkriti svoju vjeru autsajderima; svoja prava uvjerenja drže
skrivenim od stranaca.
U šta vjeruju
Jezidi vjeruju da je Bog stvorio svijet i da ga je povjerio
sedmorici anđela ili meleka od kojih je jedan bio Melek Paun- (nekada poistovjećen
sa mitskom pticom feniks) ili Melek Taus. Melek Taus je ustvari ključna figura
vjerskog sistema Jezida i za njega vjeruju da je Zemlju ispunio florom i
faunom.
Prema pisanju Yasmine Hafiz iz The Huffington Posta
njihova religija počiva na monoteizmu i nedualizmu. Ne vjeruju u postojanje
pakla ili džehenema već prekršitelj božanskih zakona čisti dušu metempsihozom
(selidbom duše). Metempsihoza, prema Hrvatskoj enciklopediji, jest
filozofsko-religijsko naučavanje prema kojem ista duša može uzastopno
oživljavati više tijela sve dok se ne oslobodi materijalnog oblika,
transmigracija. U užem smislu, prolazak duše kroz duševne stupnjeve, pri čemu
reinkarnacija nije uvijek nužna. Vjeruju da svi ljudi u sebi imaju i dobro i
zlo i odluke donose bez vanjskog iskušenja ili nekoga ko ih zavodi. Barem tako
piše u enciklopediji Britannica (Encyclopedia Britannica). Christine Allison iz
The Circle of Ancient Iranian Studies pozivajući se na Iransku
enciklopediju (Encyclopaedia Iranica) piše kako ovaj drevni narod vjeruje da se
sedmorica ranije spomenutih meleka ili anđela povremeno reinkarniraju u ljudske
oblike i da su to činili kroz historiju.
Bitan dio njihovog vjerovanja je i to da oni potječu samo od
Adema (a.s.) ili Adama, dok ostatak čovječanstva potječe od potomaka i Adema i
Have ili Eve.
Iako je očito da njihov vjerski sistem ima korijene u
predislamskoj tradiciji, osnivačem jezidizma se smatra sufijski mistik šejh Adi
ibn Musafir za kojeg se vjeruje da je umro 1162. godine. Njegovi sljedbenici za
njega vjeruju da je metempsihozom postao božanstvo dok njegov grob u Lališu u
blizini Mosula smatraju glavnim svetištem ili Šejh-hanom (Šaikhān). Svake
godine tu kod groba ‘šejha Adija’ organizuje se veliko jezidsko hodočašće.
Neki savremeni izvori u arapksom svijetu ali i oni klasični
povezuju nastanak jezidizma sa skupinom koja se nakon pada emevijske dinastije
nastavila boriti za pravo emevija da vladaju muslimanskim svijetom odnosno za
to da Jezid bin Muavija ima pravo da bude halifa. Prema ovim izvorima oni su
tada bili tek politička skupina koja je izgubila na političkoj relevantnosti
kako se ustabilila abasijska vlast da bi se vremenom udaljili od islamske
ortodoksije i skrenuli u vjerski sinkretizam. Jezidi ovo tumačenje kako imena
tako i porijekla skupine negiraju tvrdeći da nema nikakvo uporište u historiji.
Oni sebe nazivaju Êzidî, Êzîdî ili Dasinî (što je ime
jednog od njihovih plemena). Neki učenjaci tvrde da je korijen imena skupine od
staroiranske riječi yazata (božansko biće), dok sami Jezidi za sebe kažu
da im ime potiče od riječi Yezdan ili Êzid što znači Bog.
Melek Taus
Koncept vjerovanja u Meleka Tausa je možda najčešće pogrešno
razumijevan u čitavom vjerskom sistemu Jezida i jedan od razloga zašto su često
kroz historiju bili proganjani. Naime, oni vjeruju da je Bog nakon što je stvorio
Adema i Havu naredio melekima da se pokore Njegovim stvorenjima. I dok su se
drugi meleki pokorili, Melek Taus je to
odbio jer je vjerovao da se nikome osim Jednom Bogu ne treba klanjati. Zatim je
bačen u Vatru, ali su njegove suze pokajnice vatru ugasile i Bog mu je
oprostio. Od tada nema pakla ili Vatre, a on služi kako posrednik između Jednog
Boga i ljudi.
Svako ko poznaje osnove islamskog učenja će primijetit
sličnosti između ove predaje i muslimanskog vjerovanja u ono što se zbilo nakon
što je Allah. dž.š., stvorio prvog čovjeka i ženu. Muslimani vjeruju kako se
džin Iblis koji je bio među melekima uzoholio i odbio pokoriti Božijem
naređenju da učini sedždu pred Ademom, te da je zbog toga proklet. On je od
tada postao Ademov i Havin najveći neprijatelj ali i neprijatelj njihovih
potomaka koje na sve načine zavodi kako bi ih skrenuo sa pravog puta i odveo u
grijehe i zaborav na Boga.
Možda se baš zbog te sličnosti jezidsko vjerovanje u Meleka
Tausa miješa sa muslimanskim vjerovanjem u Iblisa ili Šejtana, zbog čega Jezide
u tom dijelu svijeta mnogi nazivaju obožavateljima šejtana ili đavola. Tako su
ih podjednako opisivali i muslimanski i kršćanski klasični teolozi, a to čine i
mnogi danas. U klasičnim djelima islamske tradicije koje se bave vjerama,
sektama i sljedbama (ar. milel, firek i nihel) nerijetko se ovo jezidsko
vjerovanje navodi kao primjer kako je šejtan koristeći se smicalicama i
zabludama zaveo ljude da ga nesvjesno obožavaju.
Matthew Barber, stručnjak za islamsku misao i jezidsku
zajednicu na Univerzitetu u Čikagu (University of Chicago ) je za The
Huffington Post izjavio kako „u njihovom narativu o stvaranju svijta, Melek
Taus nije posrnuo (pao), ali zato što dijelovi njegove interakcije sa Bogom
imaju sličnost sa onom šejtanovom u islamskoj tradiciji, muslimani su ga
poistovijetili s njim, što je kreiralo etiketu „obožavatelja đavola“ koju ova
zajednica nikako kroz historiju nije uspjela skinuti sa sebe.
Melek Taus se manifestuje ali i prikazuje u vjerskoj
tradiciji i folkloru Jezida kao paun. Prema tekstu iz The Huffington Posta
čije informacije uglavnom ovdje koristim sveštenik i profesor Patrick Comerford
predavač na Church of Ireland Theological Institute kaže kako je „ i u
ranom kršćanstvu paun simbolizirao uskrsnuće i besmrtnost zato što se vjerovalo
da njegovo meso ne truhne“. To drevno vjerovanje ali i prekrasni šareni rep su
vjerovatno utjecali na razvijanje percepcije o njemu kao simbolu meleka ili
anđela.
Prema tekstu Freda Attewilla kojeg je ovih dana objavio The
Guardian najznačajnija obilježja njihovog obredoslovlja su molitve u kojima
se okrenuti prema suncu mole tokom izlaska sunca, u podne i kada sunce zalazi.
Srijeda je blagdan a subota dan odmora. Žive u jako zatvorenim društvenim
zajednicama praktikujući endogamiju (od grčkog. endon – unutra i gamein –
sklapati brak), pojava uspostavljanja spolnih (i bračnih) odnosa unutar neke
društvene grupe. Prema istom izvoru dijelovi zajednica imaju sistem koji
nalikuje kastama koje čine muridi, šejhovi i pirovi i koji se žene samo iz
svoje grupe.
Imaju i obred baptizacije djece i iako je obrezivanje
uobičajeno, nije obavezno. Mrtve ukopavaju u čunjastim grobnicama neposredno
nakon smrti sa presavijenim rukama.
Jezidska zajednica je hijerahijska. Trenutni svjetski lider
zajednice je princ Tahseen Said koji je u više navrata ovih dana od svjetske
jevnosti i moćnika zatražio da urade više kako bi se ova zajednica zaštitila od
progona.
Uzimajući u obzir sve što se ovih dana dešava u Iraku i
genocidne namjere tzv. Islamske države prema ovoj skupini postoji opravdan
strah da bi ova specifična vjerska i etnička zajednica koja je stoljećima
živjela sa muslimanima mogla zajedno sa brojnim drugima zauvijek nestati sa tih
prostora.