6.10.21

Zabilješke iz Arabije: O vlasniku sablje Es-Samsama i stihovima koji su postali uzrečica



لقد أسمعت لو ناديت حيـًا.. ولكن لا حياة لمـن تنادي،

 ولو نارٌ نفخت بها أضاءت.. ولكن أنت تنفخ في الرماد

عمرو الزبيدي


Dozvao bi ti da dozivaš živog, nego u onome kojeg dozivaš života nema.


Da si u vatru puhao ona bi zasjala, nego ti u pepeo pušeš. (Amru ez-Zubejdi, r.a.)

 

Vrlo česta uzrečica u svakodnevnom životu Arapa je „لا حياة لمـن تنادي“ nema života u onome kojeg dozivaš“ ili što bi se kod nas reklo „nema od njega ništa“.  Ova fraza je ustvari stih iz pjesme pjesnika Amr ibn Ma'adi Jekrib al-Zubaīdi al-Madḥ'hidžīja, r.a., koji je živio od 525. do 642. godine. Stihovi su postali toliko poznati da su danas skoro pa uzrečica u svakodnevnom arapskom.

Ono što je možda slabije poznato jeste da je Amr osim što je i prije islama bio poznati arapski vitez i vlasnik opjevane, pa i mitske sablje es-Samsama (al-Ṣamṣāma-الصمصامة), bio i ashab (prijatelj, pratilac Alalhovog poslanika, a.s. odnosno neko ko je živio u njegovom vremenu, sreo ga ili vidio i prihvatio islam kao vjeru).

Ne zna se je li Amr među Arapima, kako u džahilijetu tako i u islamu, bio poznatiji po svojim stihovima ili junaštvu. Ali je njegova sablja es-Samsama dobila mitski status. Raspravljalo se o njenom porijeklu, kao i sudbini. Tako se može pročitati kako je kraljica Belkis Sulejmanu, a.s. (Solomonu) poklonila pet mačeva i to Zul-nuna, Zulfikara, Rusub, es-Samsama i Medžzub. Svi oni imaju svoje vlastite historije i predanja, kako prije islama, tako i u prvim njegovim stoljećima. Drugi pišu da je pripadao Ibn Ḏh̲ī Ḳaifānu iz Ādova naroda iz Himjarskog klana i da ga je Amru poklonio jedan od njihovih kraljeva.

Predaje govore kako je skovan od željeza sa planine Nukum koja gleda na jemenski grad Sanu.

Samsama se kroz historiju Arapa i muslimana pojavljuje u brojnim predanjima još od vremena kada ju je Amr poklonio Sadu ibn el-Vekasu, r.a. Jedna od predaja je kako je halifa Harun er-Rešid baš ovom sabljom jednim udarcem presjekao sve sablje koje su mu kao najbolje poklonili vladari Indije. Sablja će se pojavljivati i u brojnim drugim događajima, čak i u razračunavanju sunnitskih halifa sa mutezilskom herezom, odnosno svaki put kada je trebala da se pokaže superiornost arapskoga, a kasnije muslimanskog viteštva.

Teško je razgonetnuti šta je od svega toga mit, a šta historijska činjenica. Ono što historijski izvori jesu zabilježili jeste da je Amr sa svojom sabljom ” الصمصامة ” ustvari junak bitke na Kadisiji i onaj o kome se prenosi kako je kada je Sa'd bin Ebi Vekkas zatražio pojačanje od halife Omera bin el-Hataba dobio odgovor „poslao sam ti 2000 muškaraca (vojnika):  Amr bin Ma'adi Jekriba i Sulejla el-Asadija, svaki od njih vrijedi kao hiljadu vojnika. Učestvovao je i u bitkama Jermuk, gdje je izgubio vid na jedno oko, i Nehavand, 21. godine poslije hidžre u kojoj je i poginuo. Prozvali su ga Vitez Arapa.

Manje je poznato da se on nakon smrti Poslanika, a.s., odmetnuo i da se ponovo vratio u islam zbog čega i dalje ima status ashaba i istaknute historijske ličnosti i nekoga ko je nosio proslavljenu sablju ili ju je on svojim junaštvom proslavio.

U posljednjih nekoliko godina saudijske i pakistanske armije i njihove specijalne jedinice održale su više zajedničkih vojnih vježbi nazvanih Es-Samsam.