Pad Dabiqa će biti težak udarac ISIL-ovoj ideologiji jer će
svojim sljedbenicima morati objasniti zašto se nije obistinilo ono što su im
obećali.
Borci sirijske opozicije, uz pomoć Turske, preuzeli su
kontrolu nad sjevernim sirijskim gradom Dabiq koji je bio u rukama oružane
grupe ISIL (Reuters)
|
Piše: Muhamed Jusić ( Al Jazeera)
Danas su svjetske agencije izvijestile kako su sirijske
pobunjeničke snage koje imaju podršku Turske preuzele grad Dabiq od pripadnika
organizacije Islamske države (ISIL-a).
Dabiq je malo selo u provinciji Halep i nema nikakav
strateški značaj ali je njegov pad ozbiljan udarac za ISIL-ovu ideologiju i njihov
mobilizirajući narativ i viziju svijeta. Sve ovo vrijeme ideolozi ISIL-a su
tvrdili kako je ono što se dešava u Siriji i Iraku ustvari realizacija
proročanstva koje je izrekao Poslanik Muhamed (a.s.) o tome šta će se dešavati
pred sami Sudnji dan.
Po toj interpretaciji stvarnosti oni su samo provodili volju
Božiju i samim time sve što su radili je moralo biti ispravno. Njihovi
sljedbenici su bili uvjereni da je na njima da rade ono što vjeruju da im je
Bog naredio kako bi se ostvario Božiji plan, a On će se pobrinuti da stvari
odvijaju prema Njegovoj volji. Tako je jedno malo selo preko noći dobilo značaj
koji mu po njegovoj veličini nikada ne bi pripadao.
Božiji znak
Kada je u avgustu 2014. godine ISIL zauzeo Dabiq čitavu
svoju propagandnu mašineriju upregnuo je kako bi pokazao da je zauzimanje tog
malog sela za koje su žrtvovali za vojne stratege neopravdano mnogo ljudstva
ustvari znak od Boga. U islamskoj eshatologiji postoji predaja o tome kako će
se baš u tom mjestu, po kojem je ISIL nazvao i svoj časopis na engleskom
jeziku, odigrati ključna bitka između muslimana i Bizantijaca kao oličenja
kršćanskih i zapadnih sila. Ta bitka u islamskoj tradiciji poznata kao melahim
je ekvivalent judeokršćanskom učenju o armagedonu ili konačnoj bici između
dobra i zla koja će biti uvod u kraj svijeta.
Imam Muslim bilježi hadis (predaju od Poslanika) u kojem se
navodi kako je Muhamed (a.s.) rekao: "Neće nastupiti Smak svijeta dok
Bizantijci ne dođu u mjesto Al-Ea'mak ili Dabiq. U susret njima će krenuti
vojska iz Medine koja će biti najbolja vojska u to vrijeme.
Kada se poredaju u vojne redove, Bizantijci će reći:
'Pustite nas i one koji su se sa naše vjere probratili u vašu da se borimo.'
Muslimani će odgovoriti: 'Ne, tako nam Boga nećemo ostaviti
našu braću da se vi borite protiv njih! „ U nastavku predaje se navodi kako će
nastupiti bitka u kojoj će se povući trećina muslimanske vojske. Njima, kaže
hadis, Bog neće nikada oprostiti. Druga trećina će izginuti, a treća će
pobijediti. Oni neće biti iskušani smutnjom i osvojit će Konstantinopol“.
Neispunjeno proročanstvo
Prema literaturi koju ISIL distribuira ovo proročanstvo se
nije obistinilo kada su Osmanlije zauzele Konstantinopol jer osmanlijska vojska
nije bila vojska dovoljno dobrih muslimana. Po njima, osvajanje Dabiqa je bio
znak da je došlo vrijeme da se ti događaji obistine i da će njihova vojska
uskoro zauzeti Istanbul, a zatim kako se navodi u dugim predajama i Rim.
Značaj koji je ISIL dao Dabiqu otkriva mnogo o tome kako se
konstruiše ISIL-ov narativ. Ideolozi ISIL-a i njima sličnih pokreta su na
osnovama islamske tradicije, historijskih modela življenja islama i tadašnjih
pravnih rješenja, ali izvađenih iz konteksta i bez dosljednog razumijevanja,
razvili kvazivjersku argumentaciju koja se možda najbolje može nazvati
pseudoteologijom koja se bez ikakvog obzira i na silu pokušava pretočiti u novu
realnost.
Ona počiva na hiperreligioznosti njegovih fanatiziranih
sljedbenika koji islamsko učenje zloupotrebljavaju kako bi ostvarili svoje
ideološke i političke ciljeve. Njihovo poimanje realnosti počiva na crno -
bijeloj matrici, zato njihovi sljedbenici prihvataju samo argumentaciju niskog
nivoa kompleksnosti koja se uklapa u njihovu sliku svijeta. Ta njihova
„rješenja“ nagomilanih problema muslimanskog svijeta ali i njihovo
razumijevanje vjere, islamske tradicije i pravnih propisa je toliko
simplistički postavljeno da se slabo obrazovanim, neiskusnim i na površnost
naviklim ljudima čine očitim i uvjerljivim.
Dešavanja pred Smak svijeta
Taj narativ ne počiva na argumentima logike i realnosti nego
na emocijama i osjećaju „hitnosti“ koji zahtijeva da se reaguje odmah i bez
razmišljanja o posljedicama i ishodu. Ako nas Bog vodi onda On brine o ishodu,
a On je sve isplanirao i mi se svojim postupcima samo trebamo u Njegovu volju
uklopiti.
Ali narativ koji se razvio oko malog sela Dabiq je otkrio
još jednu jako bitnu komponentu ISIL-ove ideologije. Naime, insistiranje na
apokaliptičnom tumačenu svijeta kroz muslimansku eshatologiju je postao
sastavni dio ISIL-ove vizije svijeta.
U islamskoj tradiciji, kao i u tradicijama drugih religija,
jako je puno predaja o tome šta će se dešavati pred sami Smak svijeta. U
islamskoj tradiciji najveći dio tih predaja ne dolazi iz Kur`ana nego iz hadisa
ili izreka koje se pripisuju Poslaniku (a.s.), a od kojih velik broj njih nije
vjerodostojan jer ne prolazi davno uspostavljenu metodologiju provjere
vjerodostojnosti predaja.
Ali i među vjerodostojnim hadisima ima jako puno predaja o
tome što će se dešavati u ahirizemanu ili kraju vremena. Muslimani su u te
predaje vjerovali kao nešto što će doći i što je domen metafizičkih (ar. gajb)
predaja čija konačna istina je samo kod Boga. Muslimani vjeruju da niko osim
Boga ne zna kada će se desiti Sudnji dan i da ga niko ne može ni ubrzati niti
odgoditi.
Međutim, ISIL-ovi ideolozi su te predaje počeli tumačiti
kako bi kroz njih razumijevali konfuzni svijet koji ih okružuje. Oni su počeli
donositi političke odluke, izvoditi vojne operacije i praviti strategiju
djelovanja kroz prizmu islamskog učenja o kraju svijeta ili onome što se u toj
tradiciji naziva kao predznaci Sudnjeg dana (ešratu-sa`a).
Izmišljeni hadisi
Na taj način oni nisu samo opravdavali svoje iracionalne
postupke i odluke nego su kod sljedbenika gradili neku vrstu mesijanskog
osjećaja koji im je stvarao predodžbu o tome kako žive u nenormalnim vremenima
kraja svijeta u kojima zakoni „normalnosti“ više ne važe.
Neke sekte i politički pokreti u historiji islama su se na
sličan način poigravali sa vjerskim učenjima, neki su čak i izmišljali hadise
kako bi opravdali svoje političke stavove ili sebi objasnili društvena
previranja koja su se dešavala. Međutim, u glavnim tokovima islamske misli
takvo razumijevanje vjere nikada nije bilo zvanično prihvaćeno.
Pad Dabiqa će biti težak udarac ISIL-ovoj ideologiji jer će
svojim sljedbenicima morati objasniti zašto se nije obistinilo ono što su im
obećali. Oni su već počeli sa pripremanjem svojih sljedbenika za ovaj dan.
Časopis Dabiq su već prestali izdavati pod tim imenom. Novi
časopis se zove Rumiyah i postepeno priprema simpatizere ISIL-a na moguće
gubljenje teritorije i odgađanje sudnjeg dana. Prije nekoliko dana ISIL-ova
novina En-Neb`a je objavila tekst o tome kako trenutne bitke za Dabiq nisu one
o kojima je Poslanik govorio jer se nisu stvorile okolnosti da se to
predskazanje obistini.
Stavovi izraženi u ovom tekstu su autorovi i ne odražavaju
nužno uredničku politiku Al Jazeere.
Izvor: Al Jazeera