Piše: Muhamed Jusić (Start BiH, 21.01.2014
/ Str: 58,59)
Većina dobrovoljaca iz Bosne i
Hercegovine i Sandžaka koji su ovih dana poginuli na sirijskom ratištu stradali
su boreći se u redovima Islamske države u Iraku i Šamu/Levantu- IDIŠ-a protiv drugih
revolucionarnih frakcija. O ovoj vojnoj formaciji se donedavno nije puno znalo
čak ni u Siriji a kamoli kod nas. Start BiH donosi uvid u historiju i
ideologiju ove borbene formacije koja je odlaskom bosanskohercegovačkih mladića
u njene redove postala relevantna i za nas tako daleko od teritorije islamske
države koju pokušavaju uspostaviti.
Islamska država u Iraku i Šamu/Levantu- IDIŠ (Ad-Dawla al-Islāmiyya fi al-'Irāq wa-sh-Shām, poznata u regionu po arapskom akronimu Dā'ish) je pobunjenička skupina aktivna u Iraku i Siriji. Prvi put se pojavila početkom 2004. godine u Iraku kada ju je osnovao militant jordanskog porijekla Abu Musab al-Zarqawi pod imenom Džama'at al-Tawhid wal-Džihad (Zajednica monoteizma i džihada) ali je već u oktobru iste godine promjenila ime u Tanzim Kaidat al-Džihad fi Bilad al-Rafidayn ili bolje poznati naziv Al-Kaida u Iraku. Ovo ime su prihvatili nakon što su dali zavjet na poslušnost i pokornost (islamski koncept bejata ili zavjeta na poslušnost koji se davao halifi) liderima globalne Al-Kaide. U januaru 2006. grupa se ujedinila sa više manjih organizacija koje su se tada nazivale Šuratu al-Mudžahidin U oktobru 2006. sebe prozvali Islamskom državom Irak ili Dawlat al-'Iraq al-Islamijja. Tek u aprilu 2013. uzeli su današnji naziv Islamska država u Iraku i Šamu/Levantu kako bi naglasili svoje prisustvo u Siriji ili Šamu.
Od samog osnivanja zvaničan cilj bio im je uspostava islamskog halifata u Iraku. U jeku iračkog rata značajnu vojnu prisutnost su imali u provinciji Al-Anbar, Ninawa, Kirkuk i Salahudin, Dijali i Bagdadu a grad Bakubu su smatrali svojim glavnim gradom. Nakon što su se lideri sunitskih arapskih plemena okrenuli protiv ovih skupina i njihove vizije uređenja post-Sadamovog Iraka i nakon što su uz podršku Amerikanaca i centralne vlade u Bagdadu osnovali svoje milicije poznate kao Sehavat, pripadnici Al-Kaide su izgubili svoje vojno prisustvo i dugo su djelovali u tajnosti služeći se samo terorističkim taktikama i napadima na civilne šiitske i vladine ciljeve. Eskalacijom nasilja u Siriji, organizacija je prebacila dio svojih ljudi u Siriju koristeći tamošnju situaciju da skupe nove dobrovoljce i da se domognu oružja i logistike. Danas oni mjesta u kojima su prisutni smatraju svojom državom i za njih su ratišta Iraka i Sirije spojena. Većina stranih dobrovoljaca koji su dolazili u Siriju kako bi se borili za slom režima Bešara Al-Assada nego kako bi tamošnju krizu iskoristili za uspostavljanje njihove vizije islamske države, pridruživali su se onim frakcijama koje su imale iste ciljeve. Rijetko su se oni borili u redovima Slobodne sirijske vojske.
Islamska država u Iraku i Šamu/Levantu- IDIŠ (Ad-Dawla al-Islāmiyya fi al-'Irāq wa-sh-Shām, poznata u regionu po arapskom akronimu Dā'ish) je pobunjenička skupina aktivna u Iraku i Siriji. Prvi put se pojavila početkom 2004. godine u Iraku kada ju je osnovao militant jordanskog porijekla Abu Musab al-Zarqawi pod imenom Džama'at al-Tawhid wal-Džihad (Zajednica monoteizma i džihada) ali je već u oktobru iste godine promjenila ime u Tanzim Kaidat al-Džihad fi Bilad al-Rafidayn ili bolje poznati naziv Al-Kaida u Iraku. Ovo ime su prihvatili nakon što su dali zavjet na poslušnost i pokornost (islamski koncept bejata ili zavjeta na poslušnost koji se davao halifi) liderima globalne Al-Kaide. U januaru 2006. grupa se ujedinila sa više manjih organizacija koje su se tada nazivale Šuratu al-Mudžahidin U oktobru 2006. sebe prozvali Islamskom državom Irak ili Dawlat al-'Iraq al-Islamijja. Tek u aprilu 2013. uzeli su današnji naziv Islamska država u Iraku i Šamu/Levantu kako bi naglasili svoje prisustvo u Siriji ili Šamu.
Od samog osnivanja zvaničan cilj bio im je uspostava islamskog halifata u Iraku. U jeku iračkog rata značajnu vojnu prisutnost su imali u provinciji Al-Anbar, Ninawa, Kirkuk i Salahudin, Dijali i Bagdadu a grad Bakubu su smatrali svojim glavnim gradom. Nakon što su se lideri sunitskih arapskih plemena okrenuli protiv ovih skupina i njihove vizije uređenja post-Sadamovog Iraka i nakon što su uz podršku Amerikanaca i centralne vlade u Bagdadu osnovali svoje milicije poznate kao Sehavat, pripadnici Al-Kaide su izgubili svoje vojno prisustvo i dugo su djelovali u tajnosti služeći se samo terorističkim taktikama i napadima na civilne šiitske i vladine ciljeve. Eskalacijom nasilja u Siriji, organizacija je prebacila dio svojih ljudi u Siriju koristeći tamošnju situaciju da skupe nove dobrovoljce i da se domognu oružja i logistike. Danas oni mjesta u kojima su prisutni smatraju svojom državom i za njih su ratišta Iraka i Sirije spojena. Većina stranih dobrovoljaca koji su dolazili u Siriju kako bi se borili za slom režima Bešara Al-Assada nego kako bi tamošnju krizu iskoristili za uspostavljanje njihove vizije islamske države, pridruživali su se onim frakcijama koje su imale iste ciljeve. Rijetko su se oni borili u redovima Slobodne sirijske vojske.
To je dovelo ne samo do raskola u
opoziciji nego i do sukoba među samim
selefistima koji sebe nazivaju
mudžahidima ili borcima na Božijem putu.
Tako su se Al-Kaidinoj ideologiji
bliski borci vrlo rano podijelili u dvije skupine: Džabhat al-Nusru ili
An-Nusra Front, kojeg vodi izvjesni Abu Mohammad al-Golani, a koji priznaje
lidersku poziciju novog vođe Al-Kaide u svijetu Aymana az-Zawahirija i one koji
su se od njega odvojili i slijede šefa iračkog ogranka Al-Kaide, Abu Bakra
al-Baghdadija, koji osporava autoritet Al-Zawahirija i sebe smatra emirom ili
vladarom Islamske države u Iraku i Levantu (Šamu ili Siriji). Do raskola između
IDIŠ-a i lidera globalne Al-Kaide je došlo kada je Az-Zawahirij od njih tražio
da u Siriji ratuju pod komandom An-Nusre, a da oni zadrže operativnu
samostalnost na prostoru Iraka. Al-Baghdadi je to odbio i sebe proglasio emirom
ili vladarom islamske države u začeću a u jednom svom govoru je Az-Zawahirija
optužio da je odstupio od Šerijata jer je beju dao lideru talibana Mula
Omeru koji je Paštun iako se od Poslanika, a.s., prenosi da halifa može biti
samo neko ko je iz plemena Kurejš. Istovremeno Al-Baghdadi za sebe tvrdi da je
porijeklom Kurejš i da bi se zato sve druge islamističke frakcije trebale
povinovati njegovoj komandi.
Raskol unutar globalne Al-Kaide i
njenih podružnica u različitim dijelovima svijeta priča je za sebe ali on nije
spriječio brzo i efikasno infiltriranje Al-Kaidinih istomišljenika u sirijski
sukob.
To je mnogima došlo kao iznenađenje,
s obzirom na to da Sirija, za razliku od nekih drugih arapskih zemalja, nije
imala jaku militantističku bazu povezanu s ideologijom koja opravdava
korištenje nasilja u ime islama i koja počiva na idejama tekfira ili na
proglašavanju drugih muslimana i njihovih zajednica nevjerničkim zbog
nepridržavanja njihove vizije Šerijata. Kada je riječ o islamističkim
pokretima, sirijskom scenom dominirala su umjerena Muslimanska braća i manji krugovi
tradicionalnih apolitičnih selefista bliskih krugovima šejha Nasrudina
al-Albanija i šejha Abdulkadira Arnauta. Ozbiljnije aktivnosti militantnih
organizacija i pojedinaca u Siriji koje se povezuju s Al-Kaidom i njihovom
ideologijom zabilježene su tek, prema arapskim i zapadnim obavještajnim
izvorima, u prvim mjesecima nakon američke invazije na Irak.
Dobro upućeni izvori tvrde, a to se
može naći i u izvještajima američke vojske koji su procurili u aferi Wikileaks,
da je tadašnji sirijski režim, pokušavajući da na svaki način oteža poziciju
američkim trupama u Iraku, otvorio svoje granice pred sunitskim militantnim
dobrovoljcima koji su bili spremni boriti se protiv američke okupacije u
Iraku. Prema tim izvorima, različite obavještajne organizacije, a prije svega
Državna obavještajna agencija poznata kao Mebahis, svestrano su pomagale
militantima bliskim Al-Kaidi da Siriju koriste kao svoju logističku bazu i da
iz nje organizuju svoje aktivnosti u Iraku, nerijetko ih naoružavajući preko
svojih ljudi koji su se infiltrirali u njihove redove ili u najmanju ruku
zatvarajući oči pred njihovim aktivnostima i ilegalnim prelascima granice. U
tom periodu značajan broj Sirijaca pridružio se tim organizacijama, a mnogi od
njih su u Iraku stekli borbeno iskustvo i upoznali se s terorističkim
taktikama.
Međutim, kada su Amerikanci najavili
da se postepeno povlače iz Iraka i kada su šiitske političke partije preuzele
vlast u Iraku, a Al-Kaida svoje napade sve više počela usmjeravati protiv
šiita, njihovih bogomolja i centralne vlasti u Bagdadu, nakon intervencije
vlade Nurija Malikija i iranskih zvaničnika Damask je odlučio zaustaviti
aktivnosti ovih formacija na svojoj teritoriji. Uslijedila su masovna hapšenja u
Siriji svih simpatizera i onih koji su u tom periodu služili kao logistička
baza militantima, a na granici su pooštrene kontrole.
Kada se učinilo da su radikalni
militanti uradili svoj dio posla i da više Damasku nisu potrebni, izbila je
sirijska revolucija u kojoj je predsjednik Al-Assad sebe želio prikazati
zaštitnikom manjina, naročito alevitske, šiitske i kršćanske, a opoziciju
teroristima i članovima Al-Kaide. Od aprila do septembra 2011, u jeku
antivladinih protesta, režim u Damasku je iz zatvora pustio 960 ranije
pohapšenih ekstremista, među njima i 47 lidera današnjeg fronta Al-Nusra, koji
su ubrzo počeli s napadima na šiitska sela i arapske kršćane, vodeći svoju
borbu daleko od zvaničnih ciljeva sirijske revolucije. Nakon raskola među
sirijskim džihadistima mnogi od njih su se pridružili svojim dojučerašnjim
saborcima iz Iraka i stavili se pod komandu IDIŠ-a.
Analitičari smatraju kako je
vladajući režim napravio procjenu da će šteta koju će ovi pojedinci i skupine
nanijeti revolucionarima biti daleko veća od one koje će nanijeti režimu i
njegovim trupama. Krug oko predsjednika Al-Assada procijenio je da će njihovo
djelovanje građanski bunt pretvoriti u sektaški sukob u kome će oni sebe
predstaviti kao jedini faktor stabilnosti i zaštitnike sirijskih manjina.
Pravilno su procijenili da će i svjetska javnost zbog djelovanja takvih
organizacija na strani revolucionara biti itekako rezervisana, a to se pokazalo
kao ključni razlog zbog čega se mnoge zapadne zemlje, prije svega SAD, ali i
neke zemlje Zaljeva, ustežu od naoružavanja opozicije. Također, procijenili su
da će nasilno nametanje neke njihove verzije Šerijata i okrutan odnos prema
građanima, koji ovih dana provode takve vojne frakcije u mjestima u kojima
preuzmu kontrolu, okrenuti veliki broj Sirijaca protiv revolucionara i vratiti
ih u okrilje režima.
Vrijeme će pokazati da li su te
procjene bile ispravne i da li su, uistinu, režimu pomogle da se održi na
vlasti ili su Siriju gurnule u još veći ponor bratoubilačkog rata. Ono što
ostaje činjenica jeste da danas pripadnici Slobodne sirijske vojske i drugih
revolucionarnih frakcija ratuju upravo protiv te iste skupine, a vrlo je upitno
koliko bosanski mladići, a čujemo i djevojke, znaju o pozadini čitavog sukoba u
kojem su samo topovsko meso.