Piše: Muhamed Jusić Novo vrijeme (17.januar,
2014)
Prema nepotvrđenim podacima trinaest Bošnjaka
iz BiH i Sandžaka izgubili su živote u sirijskom ratu. Za jedanaest njih
postoje medijski izvještaji, dok za još dvojicu nisu procurile informacije niti
fotografije na društvenim medijima. Većina njih je pala u zadnjih nekoliko dana
nakon što je eskalirao sukob između različitih pobunjeničkih frakcija i
pripadnika tzv. Islamske države u Iraku i Šamu- IDIŠ (Deule al-Islamijje fi
Iraki ve Šami ili na terenu poznate kao D`aiš). Ovakav rasplet događaja uz
ranije fotografije bošnjačkih mladića koji su se slikali pod obilježjima i
uniformama IDIŠ-a potvrdio je navode lokalnih sigurnosnih agencija da se znatan
broj naših sugrađana bori uz „najradikalniju frakciju sirijske opozicije blisku
Al-Kaidi“ od koje su se u početku ograđivale ostale borbene grupacije, pa i one
koje sebe nazivaju islamskim, a protiv kojih danas vode otvorenu borbu.
Kako smo došli do sukoba
Rat u Siriji, i to ne trebamo nikada gubiti iz
vida, počeo je kao mirni pokušaj građana jedne od najneslobodnijih država kojom
desetljećima suvereno i brutalno vlada ista porodica sa uskim krugom odanih
saradnika da se izbore za veće slobode i bolje uslove života. Vlast je na mirne
demonstracije naroda uzvratila nezapamćenom brutalnošću, masovnim zatvaranjima
i egzekucijama šaljući vojsku, tenkove i
avijaciju na kolone demonstranata. Tada, i tek tada, počinje oružana borba
malih, nenaoružanih i nekoordiniranih grupa koje sebe počinju nazivati suvar
ili revolucionari. Svaka lokalna skupina je sebi davala ime, imala vlastitu
komandu i samostalno izvodila operativna dejstva koja su se najčešće svodila na
pokušaje da se spriječe pripadnici vojske i režimskih paravojnih formacija poznatih
kao šebiha od ulaska u gradove i sela u kojma su činili brojne zločine.
Ubrzo će nakon što je oružana pobuna zahvatila
čitavu državu i došla do predgrađa samog Damaska i nakon što su pobunjenici
preuzeli kontrolu nad brojnim graničnim prijelazima naročito prema Turskoj,
početi pristizanje oružja i dobrovoljaca iz zemalja koje bi rado vidjele pad
režima predsjednika Bashara al-Asada. Tada počinju pokušaji da se raštrkane formacije
stave pod jedinstvenu kontrolu, od početka su se brojne manje formacije simbolično
nazivale Slobodnom sirijskom vojskom, ali nije postojala bilo kakva
centralizovana komanda niti koordinacija među frakcijama. Tek 7. decembra 2012.
vojni komadanti brojnih frakcija širom
Sirije objavili su da su oformili zajedničku komandu u koju su izabrali 30
članova koju su nazvali Vrhovni zajednički vojni komandni savjet poznati i kao Vrhovna
vojna komanda ili Supreme Military Command (SMC).
Odmah po formiranju Savjeta i nakon što su sve frakcije pozvane da se stave pod komandu Slobodne sirijske vojske (FSA) bilo je očito da među oružanim skupinama postoje i one koje su ideološki i po ciljevima svoje borbe toliko daleko od većine sirijskih pobunjenika da nemaju ni minimum zajedničke osnove za djelovanje. Takvu zajedničku komandu nisu prihvatile skupine koje se ideološki povezuju s onim što je, naročito nakon 11. septembra, postalo poznato kao Al-Kaida, prije svega IDIŠ, ali i front En-Nusra koji je pristao da koordinira akcije i aktivnosti na terenu sa FSA, ali ne i da se stavi pod zajedničku komandu.
Kakogod, osnivanje zajedničke komande je ojačalo revolucionare i u jednom periodu predstavnici SMC su tvrdili da se pod njihovom komandom nalazi 80% operativnih vojnih formacija. Činilo se tada da režim i Sirijska arapska vojska neće izdržati sukob sa pobunjenim građanima. Sirijska vojska kao i sve konvencionalne vojske jednostavno nije bila obučena za gerilski stil ratovanja i sukob sa većinom svojih građana, te je zbog toga bila zbijena u kasarnama izvodeći samo zračne napade na pobunjene gradove i sela.
Odmah po formiranju Savjeta i nakon što su sve frakcije pozvane da se stave pod komandu Slobodne sirijske vojske (FSA) bilo je očito da među oružanim skupinama postoje i one koje su ideološki i po ciljevima svoje borbe toliko daleko od većine sirijskih pobunjenika da nemaju ni minimum zajedničke osnove za djelovanje. Takvu zajedničku komandu nisu prihvatile skupine koje se ideološki povezuju s onim što je, naročito nakon 11. septembra, postalo poznato kao Al-Kaida, prije svega IDIŠ, ali i front En-Nusra koji je pristao da koordinira akcije i aktivnosti na terenu sa FSA, ali ne i da se stavi pod zajedničku komandu.
Kakogod, osnivanje zajedničke komande je ojačalo revolucionare i u jednom periodu predstavnici SMC su tvrdili da se pod njihovom komandom nalazi 80% operativnih vojnih formacija. Činilo se tada da režim i Sirijska arapska vojska neće izdržati sukob sa pobunjenim građanima. Sirijska vojska kao i sve konvencionalne vojske jednostavno nije bila obučena za gerilski stil ratovanja i sukob sa većinom svojih građana, te je zbog toga bila zbijena u kasarnama izvodeći samo zračne napade na pobunjene gradove i sela.
Onda se desila prekretnica. U rat je ušao
proiranski šiitski Hezbollah iz susjednog Libana čiji vojnici su obučeni upravo
za takvu vrstu rata. I ne samo to, nego je Hezbollah pokazao zavidnu izdržljivost
u ratu sa konvencionalnom vojnom silom i to ne bilo kojom, nego onom izraelskom
kojoj su u nekoliko navrata nanijeli bolne poraze.
Ovim se, međutim, borba jednog naroda za
slobodu sve više pretvara u sektaški rat u kojem su na jednoj strani sirijski
suniti i brojne sunitske zemlje sa zapadnim saveznicima a na drugoj
alevitski prošiitski i proiranski režim
kojeg još podržava Rusija. Sukob se tada pretvara u sektaški rat i u njem sve
više snagu odmjeravaju regionalni i svjetski centri moći. Sukob je u medijima
ali naročito na društvenim mrežama prikazan kako agresija šiitske manjine nad
sunitskom većinom i kao dio veće zavjere prije svega Irana protiv sunitskih
mislimanskih naroda Bliskog istoka. Svi zločini režima su predstavljani kao
zločini historijskih neprijatelja sunita iz reda rafidija kako suniti
pogrdno nazivaju šiite. To je mobiliziralo stotine, naročito selefijskih,
dobrovoljaca koji su zbog teoloških neslaganja tradicionalno sukobljeni sa
šiizmom iz čitavog svijeta pa i Evrope i Bosne da priteknu svojoj sunitskoj
braći u pomoć.
Na terenu, instruktori iz Irana koji su obučavali
pripadnike Hezbollaha u Libanu, brojne šiitske milicije u Iraku, Husijune u Jemenu
i druge proksi paravojne formacije uz svestranu podršku logistike Hezbollaha,
Irana, Rusije i režima u Damasku formiraju teritorijalne odbrane i male skupine
milicija koje djeluju bez centralne komande u svojim selima i ulicama i to u šiitskim,
alevitskim, kršćanskim i režimu lojalnim sunitskim mjestima. Ovo će
predstavljati prekretnicu u ratu i od tada pubunjenici više nemaju inicijativu
na terenu. Simbol tog preokreta postat će pad strateški bitnog gradića Qusayr
na granici sa Libanom u junu prošle godine kojeg su nakon više sedmica opsade
zauzeli vojnici Hezbollaha.
Dugo vremena je Vrhovna vojna komanda
pokušavala održavati različite frakcije sirijske vojne opozicije na okupu. Kako
bi osigurali nastavak podrške zapadnih zemalja, prije svega Amerike, njihov
zvanični diskurs je bio izrazito sekularan. Govorili su da je njihov cilj
svrgavanje režima a da će onda narod odlučiti na slobodnim izborima kakvu vlast
želi. U operativnom smislu protežirali su pofesionalni vojni kadar iz reda prebjeglih
oficira iz režimske vojske pokušavajući stvoriti dojam da preuzimaju nacionalnu
vojsku Sirije. Međutim, situacija na terenu je išla u sasvim drugom pravcu.
Pretvaranje sukoba u sektaški rat, ali i strahote rata i dugo ugnjetavanje
vjerskih sloboda je rezultiralo jačanjem vjerskih osjećanja među vojnicima i
narodom. Neuspjeh i neodlučnost Zapada da pomognu sirijskoj opoziciji i narodu
samo je ojačala one grupacije koje su se pozivale na islam i koje se nisu obazirale
na stavove zapadnih saveznika. Vijesti o sukobima oko logističkih ruta i sve
češči sukobi među rivalskim frakcijama oko kontrole nad oslobođenim
teritorijama dodatno su oslabili autoritet centralne komande. Većina
dobrovoljaca koji su dolazili da se bore za svoju viziju džihada i uspostave
islamske države pridruživala se IDIŠ-u koji je na ranije oslobođenim teritorijama
uspostavljao neku svoju viziju islamske države koja je povezivala teritorije u kojima
su djelovali protiv, kako oni kažu, istog šiitskog neprijatelja u Iraku.
Sve više je uloga Vrhovne vojne komande i Slobodne
sirijske vojske slabila, a njeno mjesto su pokušale zamjeniti neke druge krovne
organizacije koje su osnivane, a koje su sad u svom imenu umjesto „sirijska“
sve češće nosili prefiks „islamska“. Posljednji u nizu pokušaja da se objedine
ponovo razjedinjene vojne frakcije dasio se osnivanjme Islamske fronte- Al-Džebha
al-Islamijje. U ovoj koaliciji, zvanično oformljenoj 22. novembra 2013,
djeluju neke od najborbenijih i najbrojnijih vojnih formacija, poput
selefijskog odreda Ahrar al-Šam, Liva al-Hak iz Homsa, Suqour al-Šam iz Idliba
ili nedavno u Damasku osnovane Vojske islama (Džejš al-islam), za koju se
vjeruje kako ima direktnu podršku Saudijske Arabije, koja preko ove fronte
pokušava umanjiti utjecaj antisaudijske Al-Kaidi bliske Islamske države u Iraku
i Šamu, ali i Al-Nusre, koja je ideološki bliska Al-Kaidi, ali se taktički i
komandno od njih udaljila. Trenutni obračun sa IDIŠ-om neki vide kao pokušaj
neke nove „umjerene islamske“ opozicije da preuzme kontrolu nad sngama
revolucionara ali i kao preduslov da se strana, a naročito američka i britanska
pomoć nastavi stizati pobunjenicima.
Kakogod, sirijski rat je ovih dana prešao u novu
fazu unnutarpobunjeničkih sukoba sa neizvijesnim ishodom.
Međutim, najapsurdnije je i najtužnije za nas
sa ovih prostora da prema dostupnim informacijama bošnjački dobrovoljci ratuju
ne samo u redovima IDIŠ-a nego i u nekim drugim frakcijama, što će reći da je
velika vjerovatnoća da su u sirijskim ratištima Bošnjaci pucali jedni na druge
i možda se i međusobno ubijali. Teško će iko njihovim roditeljima moći nakon
ovoga objasniti za koga i u čije ime su njihova djeca stradala. I jedni i drugi
u rat idu u ime islama i sa tekbirima na usnama. Poruka je to za one koji misle
da je za postizanje cilja dovoljno imati samo dobru namjeru.