Konferencija u Kuvajtu o vakufima u službi ukupnog
društvenog razvoja. Prisutna i Vakufska direkcija IZ u BiH sa svojim
iskustvima.
Piše: Muhamed Jusić (Preporod)
Država
Kuvajt sa svojim vladinim i nevladinim institucijama se već duže vremena
nametnula kao lider među muslimanskim državama i zajednicama u promovisanju i
razvoju ideje vakufa ili islamskih zadužbina i legata. Svjedoči tome ne samo
dobro organizovan sistem upravljanja postojećim vakufima u ovoj naftom bogatoj zaljevskoj
zemlji nego i razvoj novih oblika uvakufljenja s različitim krajnjim
korisnicima koji nadilaze tradicionalne ciljeve zbog kojih su vakufi osnivani,
kako bi odgovorili na nove izazove i potrebe s kojima se susreću muslimanska
društva. Upravo je ovo pitanje bilo tema "19. vakufskih susreta" koje
svake godine od svog osnivanja organizuje Povjereništvo za vakufe (El-emane
el-amme lil-Evkaf) kao vladina nezavisna agencija zadužena za administriranje
vakufskim pitanjima u Kuvajtu. Naime, na
dvodnevnoj konferenciji "Društveni
razvoj pod pokroviteljstvom vakufa" održanoj 20. i 21. januara ove godine
u Kuvajtu priliku da svoja iskustva razmijene sa drugima imali su brojni predavači
i eksperti iz zemlje domaćina i drugih zemalja svijeta među kojima je i Mr. Senaid
Zaimović, šef vakufske direkcije IZ u BiH. Konferencija je organizovana pod
pokroviteljstvom Njegovog visočanstva- prijestolonasljednika Države Kuvajt Šejha
Nevafa el-Ahmeda. Cilj konferencije je bio da pokaže kako su vakufi kroz
historiju igrali društveno korisnu ulogu i bili pokretač ukupnog razvoja koji
je doprinosio rješavanju brojnih društvenih problema, a ne samo zadovoljavanju
vjerskih potreba pojedinca i zajednice, barem u reduciranom poimanju vjere
kakvo je danas dominantno. Također se na brojnim primjerima koji su se mogli
čuti moglo vidjeti da korist od vakufa nisu imali samo muslimani ili jedna određena
društvena skupina, poput npr. uleme, nego cjelokupno društvo. Zato su predavači
pokušali odgovoriti na pitanje kako ponovo oživjeti takvu ulogu vakufa u
društvu i koja su to pozitivna iskustva u svijetu koja mogu poslužiti kao
obrazac.
Tokom
predavanja gostiju mogli su se čuti brojni primjeri vakufa koje su osnivali
dobrotvori širom muslimanskog svijeta u stoljećima procvata muslimanske civilizacije
s ciljem da pomognu u rješavanju brojnih društvenih problema s kojim su se u ta
vremena suočavali, od vakufa čiji su se prilozi trošili za pomoć onima koji su
imali problema da nastave put na koji su krenuli zato što su se izgubili ili
bili opljačkani (ibn sebil), preko vakufa za pomoć mladim bračnim parovima koji
odluče stupiti u brak i zasnovati porodicu, do vakufa čiji su se prihodi
trošili da se pomogne prezaduženima da vrate dug. Tu su i neki vrlo zanimljivi
i kreativni primjeri koliko su ljudi koji su se još u davnim vremenima odlučivali
zavještati dio svoje imovine za opće dobro bili svjesni potreba društva i
pokušavali da kroz osnivanje vakufa pomognu u rješavanju problema koji se nisu
tradicionalno rješavali institucijom vakufa kao što je to slučaj sa osnivanjem
vakufa za podučavanje ljudi vjeri, izgradnji narodnih kuhinja, mostova, česmi,
sirotišta i sl. Tako se u vakufnamama ili dokumentima kojima se osniva vakuf
nalazi da su širom muslimanskog svijeta postojali vakufi od kojih su se prikupljala
sredstva kako bi se vodila briga o psima lutalicama. Zanimljiv je i primjer
koji se mogao čuti na kuvajtskoj konferenciji kojeg je spomenuo Dr. Abdulmuhsin
el-Harafi, direktor Povjereništva za vakufe
u svom izlaganju, a prema kojem je slavni muslimanski putopisac i
avanturist Ibn Batuta zabilježio tokom svoje posjete Damasku da je u tom
gradu postojao "Vakuf posuđa", tj . vakuf čija su se sredstva trošila
za zamjenu polomljenog posuđa. Tako je Ibn Batuta zapisao kako su robovi, djeca
i posluga kada bi razbili gazdinu posudu kojom bi se služili istu donosili u
prostorije vakufa gdje bi dobili istu novu posudi kako se ne bi zamjerili svome
gospodaru od kojih su neki bili okrutni prema svojim slugama, robovima, pa i
djeci. Dr. El-Harafi je dobro primjetio
kako su tadašnji muslimani imali više sluha za potrebe društva i kako su iz
svoje vjerničke obaveze da čine drugima dobro pokazivali velik stepen
kreativnosti u tome kako da što bolje i kvalitetnije pomognu drugima, pa makar
to značilo da pomognu jednom djetetu ili slugi da ne bude ukoren ili čak na
neki drugi način kažnjen zato što mu se razbila posuda dok je odlazio po vodu.
Ništa manje nije zanimljiv ni vakuf kojeg je osnovao jedan dobrotvor u Damasku
s ciljem da se od prihoda koje on ostvari ima plaćati jednom čovjeku da obilazi
bolnice i "razgovara" bolesnike koji tamo leže, što bi bilo ravno
današnjem finansiranju psihološkog savjetovališta.
Domaćini
iz Kuvajta su pokazali kako oni polazeći od ovih tradicionalnih vrijednosti i
ideja rade kroz instituciju Povjereništva za vakufe na oživljavanju duha
društvene odgovornosti kroz osnivanje novih vakufa u duhu potreba sadašnjice
koji bi bili u službi sveopćeg društvenog razvoja. Tako se danas iz vakufskih
fondova u Kuvajtu finansiraju projekti ne samo vjerskog života nego i projekti i
iz domena socijalne zaštite, zaštite okoliša, naučno-istraživačkog rada,
očuvanja i promocije historijskih spomenika i etnografskih zbirki, pomoći djeci
s posebnim potrebama, porodičnih savjetovališta, zapošljavanja osoba treće
životne dobi i sl.
Posebno
su zanimlljivi vakufski fondovi koji pomažu ženama da dođu do zaposlenja iz
kojih se finansira projekat "Od rada vlastitih ruku".
Drugog
dana konferencije zapaženo izlaganje je imao i direktor Vakufske direkcije IZ u
BiH Mr. Senaid Zaimović koji je govorio o historiji vakufa u BiH i problemima s
kojima se IZ u BiH susreće kako bi zaštitila, obnovila i vratila bespravno
oduzete vakufe, a zatim im vratila ulogu koja im je i namijenjena. Prisutne je
direktor Zaimović upoznao sa vakufskim projektima na kojima Direkcija radi u
BiH a koji imaju socijalnu dimenziju, poput donacije opreme medicinskim
centrima i centrima koji se brinu o djeci sa posebnim potrebama ili
stipendiranja učenika i pomoći povratnicima kroz projekte samozapošljavanja.
Na
kraju izlaganja Mr. Zaimović je pozvao partnerske organizacije iz Kuvajta i
drugih muslimanskih zemalja da pomognu svojim iskustvima i na druge načine
Islamskoj zajednici BiH da vakufima u BiH vrati mjesto koje im je kroz
historiju i pripadalo.
Tokom
trajanja konferencije bila je otvorena i izložba na kojoj su prezentovani
različiti društveno korisni vakufski projekti , a među njima i projekti u
kojima je partner bila vakufska direkcija IZ u BiH.