Hoće
li oni koji su u Bosni i svijetu odgojili topovsko meso ISIL-a uzeti pouku iz tragedije
onih koje su u zabludu odveli i hoće li muslimani iz ove tragedije izvući pouku?
Šta muslimani mogu naučiti iz propalog ISIL-ovog društvenog eksperimenta?
Ovih
dana su snimci i slike boraca ISIL-a, među kojima je i značajan broj državljana
Bosne i Hercegovine i Bošnjaka iz Srbije, koji se poniženi predaju različitim
vojnim frakcijama u Siriji i Iraku obišli svijet. Tako je javnost imala priliku
po prvi put ponovo vidjeti one koji su samo nekoliko godina ranije muslimanima
u Bosni poručivali kako su ostali u zabludi i koji su tvrdili da im je najveća
želja da „zakolju Reisu-l-ulemu na Baščaršiji“. Iako većina stručnjaka za
terorizam smatra kako će se sljedbenici
ideologije ISIL-a vjerovatno pokušati vratiti na političku, sigurnosnu i
ideološku globalnu scenu, naročito u Siriji i Iraku, povratkom na stare
terorističke taktike i djelujući kroz tzv. paradžemate ostaje činjenica da je
sociološki eksperiment poznat kao „Islamska država“, ISIL ili Daiš ovih dana
sveden na nekoliko šatorskih naselja i grupa izgladnjelih fanatika sa ženama i
djecom koji su opkoljeni iračkim, šiitskim i kurdskim i kakvim sve ne vojnim
formacijama u Baghouzu i da je doživio svoj očekivani fijasko.
Sada
je pitanje šta smo kao muslimani naučili iz tog eksperimenta koji je uništio
milione života, sabotirao sirijsku revoluciju, razorio brojne države u većinski
muslimanskom svijetu, ne samo Siriji i Iraku, otvorio stare sektaške sukobe, poslao
milione izbjeglica širom svijeta pa i na vrata Evrope kreirajući uslove za
jačanje ksenofobnih i antievropskih politika i pokreta, koji je skoro
istrijebio neke od najugroženijih manjina i povećao sumnjičavost prema islamu i
muslimanima. I da, ne treba zaboraviti da je ova avantura u koju je skupina
onih koji su se uvjerili kako Uzvišeni nije uputio na pravi put nikog do njih ozbiljno
kompromitovala brojne koncepte tradicionalne islamske misli i tradicije kakvi
su hilafet, «islamska država», šerijat, džihad i brojne duge koji su
krivotvoreni i danas i muslimanima treba, a kamoli onima koji na islam ne
gledaju sa simpatijama, objašnjavati da oni nemaju značenje koje im je svojim
postupcima davao DAIŠ i kako to što vjeruju i zagovaraju njegovi sljedbenici i
oni njima slični pokreti nije islam.
Sve što je ostalo od tzv. Islamske države- posljednje uporište DAIŠ-a u Baghousu gdje su se predali i borci iz Bosne |
Tzv.
«Islamska država» je uspjela u jednom momentu burne moderne historije Bliskog
istoka uspostaviti političku i društvenu tvorevinu koju su nazvali „hilafet“
tvrdeći da je ona utemeljena na modelu vladavine nastalom oko muslimanske
zajednice koju je utemeljio Poslanik, a.s.
Ideolozi
ISIL-a i njemu sličnih pokreta su na osnovama islamske tradicije, historijskih
modela življenja islama i tadašnjih pravnih rješenja, ali izvađenih iz
konteksta i bez dosljednog razumijevanja, razvili vjersku argumentaciju koja se
možda najbolje može nazvati pseudoteologijom koju su bez ikakvog obzira i na
silu pokušali pretočiti u novu realnost. Ona počiva na hiperreligioznosti
njegovih fanatiziranih sljedbenika koji islamsko učenje zloupotrebljavaju kako
bi ostvarili svoje ideološke i političke ciljeve. Njihovo poimanje realnosti
počiva na crno- bijeloj matrici, zato njihovi sljedbenici prihvataju samo
argumentaciju niskog nivoa kompleksnosti koja se uklapa u njihovu sliku
svijeta. Ta njihova „rješenja“ nagomilanih problema muslimanskog svijeta, ali i
njihovo razumijevanje vjere, islamske tradicije i pravnih propisa je toliko
simplistički postavljeno da se slabo obrazovanim, neiskusnim i na površnost
naviklim mladim ljudima čine očitim i uvjerljivim.
Ono
što se nerijetko prešućuje jeste da su oni ustvari uspostavili model kojeg su
teoretski zagovarali i brojni islamistički pokreti prije njih.
Uzeli
su pravna rješenja srednjovjekovnih muslimanskih pravnika izvedenih kroz
instrumente fikha- islamske jurisprudencije iz šerijatskih izvora i pokušali ih
doslovno primijeniti, vraćajući muslimane i njihova društva stoljećima u
prošlost. To je jedan socijalni, pa ako hoćete i vjerski, eksperiment koji
zaslužuje ozbiljnu pažnju. Ideološki i teološki temelji na kojima je ovaj
pokret i njegova „država“ nastao imaju jako puno toga da kažu muslimanima o
njihovom trenutnom stanju, ali i stanju njihove vjerske misli. Nažalost,
kvalitetnije analize se pišu na Zapadu nego među muslimanima. Ummet se
zadovoljio ponavljanjem mantri o tome kako to nije islam, i čini se kao da se
svi u muslimanskom svijetu trude da ovaj period
svoje savremenosti jednostavno što prije potisnu iz kolektivnog
pamćenja, da ga gurnu pod tepih ili da ga samo sagledaju kroz geopolitičke i
vojne izvještaje i analize o terorističkoj organizaciji koja gubi teritoriju,
odnosno kroz pitanje kako će se povratnici s tih ratišta integrisati u društva
ukoliko se vrate.
Posljednji
dani tzv. hilafeta i ideološka previranja među njegovim ideolozima i
sljedbenicima u sebi sadrže pažnje vrijedne spoznaje iz kojih bi prije svega
muslimani i njihova ulema trebali i mogli jako puno naučiti. Iz ovog krvavog
društvenog eksperimenta treba se i mora izvući što više lekcija i pouka.
Lekcija koje će osigurati prije svega da se iste greške ne ponove.
Neke
od tih lekcija mogu biti da muslimani vide kako bi izgledala doslovna primjena
klasičnih pravnih rješenja na koja su se pozivali ideolozi ISIL-a u svemu što
su radili (od toga da svi imaju samo izbor da prime islam, plaćaju džiziju ili
budu ubijeni, da oni koje među manjiskim vjerama proglase mušricima nemaju ni
taj izbor koji se nudi samo ehlu-l-kitabima- kršćanima i Jevrejima, nego mogu
birati između prelaska na islam, smrti odnosno ropstva, do sudstva zasnovanog
na dosljednoj primjeni hududa itd.), ili da vide kako bi izgledao politički
sistem u kojem sva vlast pripada halifi i koji ima samo Boga Uzvišenog kao
nekoga kome odgovara bez ikakvog učešća građana u izboru ili odlučivanju, te
svođenja političkog procesa na rastezljivi koncept šure ili savjetovanja koje nikakvom procedurom ne obavezuje nijedan
nivo vlasti pa ni samog halifu. Većina tih pravnih i društvenih rješenja se i
danas izučava na islamskim fakultetima muslimanskog svijeta bez da se
kontekstualiziraju u vrijeme u kojem su nastala nego se predstavljaju kao
jedina ispravna i čak „superiorna islamska rješenja za svijet“. To je vjerni
dokaz atrofije islamske društvene a posebno političke misli koji je samo
posljedica krize ukupne vjerske misli.
Brojni
su tradicionalistički pokreti koji zagovaraju „hilafet“ koji se ne bi
razlikovao od onog ISIL-ovog osim možda po taktici njegove uspostave. Mnogi od
njih ne zamjere ISIL-u što su pokušali uspostaviti društvo i državu na takvim
pravnim rješenjima i tumačenjima vjere nego samo to da su olahko iz toga
isključili druge i da su neke «stvari činili prije nego što su muslimani bili
dovoljno jaki da ih primijene».
Oni
bi bili možda malo manje brutalni i možda manje otvoreni u iznošenju svojih
konačnih ciljeva, ali i dalje revnosno vjeruju kako imaju savršena utopijska
rješenja za sve probleme čovječanstva koja su davno uspostavljena i koja nisu
podložna bilo kakvoj reformi (ar. tedždidu pa čak ni idžtihadu) ili doradi, te
da je ljude i represivnim metodama dozvoljeno utjerati u tu apsolutnu istinu i
spas.
Druga
dobra lekcija je ona o krizi političke misli kod muslimana. Nevjerovatan
pokušaj da se islamskim pravom, «fikhom» nadomjesti atrofirana islamska
politička misao se nigdje nije bolje vidjela nego u ISIL-u koji je sve svoje
postupke pokušavao zaogrnuti plaštom davnih pravnih rješenja islamskih
pravnika. Iz ISIL-ovog eksperimenta se vidi kako su tzv. «islamska rješenja» i
«modeli» ustvari vrlo često samo utopije i kako je npr. neriješeno pitanje
odnosa uleme i vlasti ili odnosa vjere i politike vrlo brzo eskaliralo.
Odnosno, kako je brzo došlo do toga da ponovo neka nova vlast progoni «ulemu»
kada se ona ispriječi na putu njihove neobuzdane želje za vlašću. Tu je i
pitanje jednoumlja, tj. odsustva ideje o bilo kakvom pluralizmu i potrebe da se
vjeruje kako u svim pitanjima postoji samo jedna istina i kako je drugačije
mišljenje ustvari zabluda, odnosno odstupanje od Bogom određene Istine koja kao
takva može biti samo jedna što je samim time izdaja vjere i Zajednice.
Vjerovanje kako je istina samo jedna u svakom i najbanalnijem pitanju je sjeme
stalnih razdora koje razdire islamske bukvaliste i ekstremističke
skupine nastale na takvoj metodologiji (ar. menhedžu) razumijevanja vjere. To
je ustvari i sjeme njihovog uništenja jer su oni konstantno sukobljeni unutar
sebe i stalno se usitnjavaju i sukobljavaju, ali prenoseći te sukobe na čitava
muslimanska društva koja im to dozvole. To se posebno dobro može vidjeti u
zadnjim danima ISIL-a kada se njihovo raslojavanje nastavilo do konačnog kraha.
I u zadnjim danima propasti ISIL-ove tvorevine njihovi sljedbenici iz Bosne su
se međusobno optuživali da su izdali menhedž prvih generacija, da su novotari,
da su fasici i nevjernici.
Sličnih
lekcija bi se zasigurno moglo izvesti napretek, i dobro bi bilo da, prije svega
muslimanski svijet i oni pokreti koji su ove ideologije izrodili u svojim
njedrima, smognu hrabrosti da se zagledaju nad ovom tragedijom, jer ljudi,
pogotovo žene i djeca koje gledamo ponižene u dalekoj zemlji su prije svega
žrtve, i da izvuku pouku. Najgore što se može desiti jeste da se sve potisne u
kolektivnom pamćenju dok ponovo ne eskalira u nekoj drugoj metastazi ISIL-a.
Anterfile
Strani
borci iz Bosne i Hercegovine na sirijsko-iračkom ratištu.
Sigurnosne
agencije u BiH procjenjuju da je od 2012. do 2016. godine na ratišta u
Siriju i Irak otišao 241 odrasli državljanin BiH (179 muškaraca i
62 žene), te oko 80 djece (50 iz BiH i 30 iz dijaspore). U međuvremenu, u
Siriji i Iraku rođeno je još 77 djece čiji su jedan ili oba roditelja
državljani BiH. Procjenjuje se da je krajem 2018. godine na tom prostoru
preostalo još 98 odraslih osoba (po 49 muškaraca i žena). Vjeruje
se kako se od tog broja oko 70 osoba (31 muškarac i 39 žena) još uvijek
nalaze na teritoriju pod kontrolom ISIL-a, uglavnom u dolini rijeke
Eufrat, dok su preostali uglavnom na strani formacije Hay'at Tahrir
al-Sham (bivši Al-Nusra Front ili Jabhat al-Nusra) u pokrajini Idlib,
na sjeverozapadu Sirije. Još devet odraslih državljana BiH (4 muškarca
i 5 žena s devetero djece) nalazi se u pritvoru ili u kampovima
koje kontroliraju kurdske snage. Ukupno 88 državljana BiH (81
muškarac, četiri žene i troje djece) poginuli su do sada ili umrli
prirodnom smrću u Siriji i Iraku. U BiH se do sada vratilo 49 odraslih
osoba (44 muškarca i 5 žena) i sedmero djece (od kojih je dvoje rođeno u
Siriji, a jedno u turskom zatvoru).
(Polazni program
za suzbijanje nasilnog ekstremizma, Sažetak nalaza istraživanja – Bosna i
Hercegovina, decembar, 2018.)