3.8.13

Suočavanje s prošlišću svakodnevan je proces- prva kolumna u Novom vremenu

Piše: Muhamed Jusić- Novo vrijeme, petak, 2. august 2013, broj 45.

Svake godine se u BIH ponavlja isti scenario, nekako u proljeće se zaredaju komemoracije i sjećanja na brojna stratišta na kojima su stradale hiljade nedužnih žrtava proteklog rata. Sve kuliminira obilježavanjem genocida u Srebrenici i ukopom novoidentifikovanih posmrtnih ostataka, a onda se toj temi ne vraća do iduće godine osim ako u međuvremenu pozivanje na žrtve zatreba za političke potrebe predizbornih kampanja.  U vrijeme komemomoracija mediji su puni potresnih snimaka, prisjećanja i otvaranja nikada zacijeljenih rana da bi onda sve utihnulo do istih dana iduće godine. I već osamnaest godina od rata nije se odmaklo dalje od tog čisto formalnog podsjećanja na zločin bez odgovora na pitanje kako dalje.  Još uvijek nismo vidjeli spremnost kod zločinaca da priznaju svoj zločin, da ga ne relativiziraju i opravdavaju niti smo kao društvo našli načina da osiguramo dostojanstvo žrtava i da ih zaštitimo od daljnjeg ponižavanja. Vidjeli smo to i ove godine kada je srebreničkim majkama zabranjeno da posjete stratište u Kravicama, a vidimo to i u konstantnim nastojanjima da se zataškaju zločini i da se od procesuiranja zaštite odgovorni.
Suočavanje s prošlošću i prisjećanje na zločine ne smije se svesti na puko jednodnevno obilježavanje komemoracija i godišnjica stradanja, naročito u atmosferei u kojoj svaka „strana“ obilježava samo svoje žrtve i u kojoj se ne iskazuje iskreni pijetet prema žrtvama niti inisistira na procesuiranju počinioca i poništavanju rezultata zločina.  
Neophodno pravedno suditi zločincima
Zato je suđenje ratnim zločincima preduslov, kao što se to navodi i u Platformi Islamske zajednice, za dijalog, da se zločini ne ponove. Ne budu li zločinci osuđeni, i ne bude li zločin neutralisan povratkom ljudi na njihova ognjišta i ponovnom izgradnjom imovine i vjerskih objekata, buduće generacije potencijalnih zločinaca bi mogle zaključiti da se zločin isplati i ponovo posegnuti za istim metodama. Jedino pravedno kažnjavanje zločina može prekinuti začarani krug zla koji nam donosi nasilje svakih par decenija. Zarad budućnosti zločin iz prošlosti mora biti kažnjen. Molitve i verbalna izvinjenja pravdu ne mogu nadomjestiti.
BiH bi mogla i trebala na putu procesa suočavanja s prošlošću iskoristiti iskustva drugih kriznih područja kako bi izvukla ne samo pouke i djelotvorna rješenja, nego i pokušala izbjeći negativnosti koje su se u tim procesima pojavile. Naravno, ne može biti  prenošenja gotovih rješenja bez obzira da li se radi o, uslovno rečeno, njemačkom, finskom, južnoafričkom ili nekom drugom modelu, jer su kulturološke, historijske i ine okolnosti drugačije. 
U odsustvu političke volje da se počinioci najmasovnjih zločina u Evropi od II svejtskog rata ohrabre i da preuzmu odgovornost za politike koje su izrodile etničko čišćenje i genocid ostaje na drugim društvenim institucijama od medija, nevladinih organizacija pa do vjeskih zajednica da konstantno ohrabruju sve segmente društva kako bi se suočili s prošlošću i na temeljima pravde i povjerenja počeli graditi temelje bolje budućnosti.
Naročito se u tom smilsu očekuje od vjerskih zajednica koje u svojim temeljnim učenjima imaju značajan potencijal koji može pomoći u procesu suočavanja sa prošlošću i izgradnji mira i pomirenja. Tu prije svega mislim na instituciju oprosta i „otvorena vrata pokajanja“ čemu sve religije naučavaju.
Vjerska osjećanja mogu mobilizirati ljude brže nego i jedan drugi njihov identitet. Zbog toga se ona najčešće i koriste da se njima mobiliziraju ljudi za rat i opravda nasilje. Ali ta ista činjenica (da religija ima nevjerovatnu moć da relativno brzo i efektivno mijenja ljude) može predstavljati dragocjen potencijal u promoviranju nenasilja, pomirenja i izgradnji mira u konfliktnim zajednicama i društvima. 
Oprostiti i zaboraviti nije isto
Ono što svakako jeste interesantno je da ovaj region ima jednu od najviših stopa javne religioznosti, iako se iz vlastitih iskustava iz svakodnevnog života stiče dojam da je nivo moralne odgovornosti za vlastite, a kamoli kolektivne postupke, jako nizak. Tu postaje očita obaveza, ali i prilika da vjerske zajednice daju svoj doprinos kako bi se ta religioznost usmjerila u pravom smjeru, jer teško da može doći do procesa pomirenja bez spremnosti za preuzimanje kolektivne, ako ništa moralne odgovornosti. Svjesni sve kontraverze oko pitanja kolektivne odgovornosti ostaje činjenica da, taman da neko i nije odgovoran za ono što su pripadnici njegovog naroda u njegovo ime činili,  on definitivno jeste odgovoran za ono kako se danas odnosi prema tome.
Zato je posebno zabrinjavajuće kada pojedinci koji pripadaju vjerskim institucijama ne samo da ne podstiču na suočavanje sa prošlošću i preduzimanje odgovornosti nego prednjače u negiranju zločina i osuđuju one koji naprave iskorak da zatraže oprost za ono što je u njihovo ime učinjeno. Evidentno je da se u proces oprosta i pomirenja ne ulazi često iz straha od zaborava i pijeteta prema vlastitim žrtvama. Međutim,  oprostiti i zaboraviti nije isto, jer za oprost moramo imati aktivno sjećanje na ono što se desilo, da bi se oprostilo mora se tačno znati šta se oprašta.
Stravična agresija na BiH ali i svi ratovi u regionu devedesetih godina, doveli su, kao možda ni jedni dosada, do podjele društva po etničkim osnovama, ali za prostore Balkana koji jesu natopljeni krvlju, to stanje netolerancije, na što nam nedvosmisleno ukazuje historija, kako iz osmanskog tako i u periodima poslije njega, jeste nešto strano. Ljudi i narodi na ovim prostorima imaju jednu od dužih i bogatijih tradicija suživota, multikulturalnosti, multireligioznosti, i te tradicionalne vrijednosti su bile dominantne i pored svih stravičnih epoha kroz koje je ovaj burni dio Evrope prolazio, što nam ulijeva nadu da će, ako se samo stvore pravi uslovi, ljudi na ovim prostorima ponovo povratiti taj duh i naći načina da žive zajedno stvarajući bolju budućnost i proizvodeći društveni kapital od kojeg će svi ljudi u Evropi, ali i svijetu imati koristi.