20.7.13

O sličnosti između bosanskog ljeta i arapskog proljeća

Kako ušutkati građansko nezadovoljstvo

Piše: Muhamed Jusić (Oslobođenje)
Trakavica o „sigurnosnim propustima“ tokom nedavnih protesta na Trgu BiH nazvanih "Bebolucija" nastavlila se u  ponedjeljak kada je Dom naroda Parlamentarne skupštine BiH razmatrao informacije o sigurnosti rada u institucijama BiH i odlučio da je potrebna zajednička sjednica oba doma da usaglasi stavove. Predstavnički dom je dao svoje mišljenje o ovoj temi 8. jula i tada, kao i na sjednici Doma naroda, smo smo mogli čuti niz zahtjeva da se kazne „odgovorni“ u sigurnosnim agencijama, ali i prijetnji tužbama medijima. Tako je Drago Kalabić iz SNSD-a rekao za portal eTrafika.net da će klubovi poslanika SNSD-a i SDS-a tužiti javne emitere BHT i FTV te portal Klix.ba za "huškanje naroda na srpske poslanike i onemogućavanje rada i kretanja poslanika u zgradi institucija BiH". Njegova stranačka kolegica Milica Marković je za parlamentarnom govornicom ustvrdila kako je nakon iskustva od 6. juna jasno da bi Republici Srpskoj bilo puno bolje da napusti BiH "koja je na aparatima" i nastavi samostalno djelovati. Najviše je srdžbe javnosti na sebe privukla Aleksandra Pandurević  iz SDS-a koja je na svom Twitter profilu u jeku protesta pred bh. institucijama kojima se tražilo hitno rješenje pitanja jedinstvenog matičnog broja (JMB), poručila kako se protestima želi linč Republike Srpske (RS) i da se prozivaju samo Srbi.
Ipak je najdalje u svom izjavama, kao što se moglo i očekivati, otišao predsjednik RS-a Milorad Dodik koji je u svom stilu zahtjeve građana da se omogući tek rođenim bebama da dobiju JMB nazvao smišljenom “građanizacijom” Bošnjaka i da Srbi i Hrvati, kako je rekao, valjda nisu toliko politički i historijski naivni da bi takve stvari prihvatili.
"Ono što su tražili takozvani građani iz Sarajeva vidljivo je u zahtevima svih političkih partija iz Federacije BiH. Oni su sastavni deo politike Bošnjaka već duže vreme s ciljem da se razgradi dejtonska struktura i da se napravi unitarna BiH”, rekao je tada Dodik. 
Uzalud su predstavnici demonstranata ukazivali da ništa nacionalističkog nema u njihovom zahtjevu da se tek rođenoj bebi omogući liiječenje van države i zahtjevu da političke elite počnu raditi svoj posao. Uzalud su ukazivali na to da među onima koji su protestovali nisu samo Bošnjaci i da su slični protesti održani širom BiH. Nije pomogla ni podrška veterana rata Armije BiH, vojske Republike Srpske i pripadnika HVO-a, niti mladića i djevojaka iz Banja Luke koji su se pridružili demonstrantima na Trgu BiH. 
Nema vlasti koja se ne bi trebala plašiti nezadovoljstva svojih građana, ali su protesti za JMBG nacionalističke elite, čini se, posebno uplašile da bi mogli ogoliti njihovu političku demagogiju na kojoj jašu desetljećima pokazujući da većina problema građana u BiH nisu nacionalne nego životne prirode.
Protesti koji su počeli spontano kada je tromjesečnoj bebi zatrebao JMBG (koji se nije izdavao zbog nesposobnosti političara da se dogovore) kako bi dobila pasoš i mogla otići u Njemačku na terapiju koja bi joj mogla spasiti život ulili su nadu mnogima u BiH ali i međunarodnoj zajednici da su se građani BiH napokon počeli buditi iz dugogodišnje letargije i shvatili da nije smisao demokratije da sebi svake četiri ili dvije godine biraju despote koji će njima vladati bez ikakve odgovornosti.
Mnogi su tada govorili o „bosanskom arapskom proljeću“, ali kao što se arapsko proljeće sve više pretvara u „Arapsku zimu“, tako se i građanski bunt u BiH polako počeo gasiti dok je politička i medijska mašinerija nastavila sa njegovom „nacionalizacijom“ i utjerivanjem građanskog nezadovoljstva u nacionalne torove.
Međutim, ima jedna sličnost između bosanskog ljeta i arapskog proljeća, tačnije onog možda najkrvavijeg poglavlja u njemu, onog sirijskog. Naime, Dodik i njegovi stranački izvršioci kao da su učili od Bešara al Asada, kada su u Siriji počeli mirni građanski protesti koji su zahtijevali više sloboda, manje korupcije i bolje uslove života u kojima su podjednako učešće uzeli sirijski suniti, šiiti, Kurdi, nusejrije ili aleviti, kršćani ali i većina sekularne, pa i ateističke intelektualne elite Al Asad je bio siguran da je nakon što brutalnom vojnom silom nije uspio slomiti želju naroda za promjenama, najbolji način za ostanak na vlasti bio da proteste pretvori u etnički, vjerski ili barem mezhebski (sektaški) sukob kako bi sebi osigurao bazu i podršku jedne od skupina. I upravo je, kažu poznavaoci prilika u Siriji, na tome neumorno radio. Njegova medijska mašinerija, kao i ona njegovih saveznika u regionu, upozoravala je na etničko čišćenje alevita i kršćana u slučaju da sunitski ekstremisti preuzmu vlast zanemarujući činjenicu da su tada vodeći lideri sirijske opozicije priapadali ovim dvjema skupinama.
Od aprila do septembra 2011. u jeku antivladinih protesta režim u Damasku je iz zatvora pustio 960 Al-Kaidi ideološki bliskih militantnih ekstremista, među njma i 47 lidera današnje fronte El-Nusra koji su ubrzo počeli sa napadima na šiitska sela i arapske kršćane. Tako je Bešar, dekalrisani baasist, samim time sekularist i arapski nacionalist postao zaštitnik šiita kojeg podržava teokratski Iran. Tačno je da on pripada sekti nusejrija koja se smatra ogrankom šiizma, ali historijski i teološki to su i dalje dva jako udaljena pravca, a osim toga on kao i vaćina članova Baas stranke su bili prije svega Arapi i socijalisti dok se vjerskoj pripadnosti nije pridavao poseban značaj.
I kao što se Milorad Dodik iz socijaldemokrate pretvorio u srpskog nacionalistu kako bi sebi osigurao političku bazu koja će ga održati na vlasti, tako je i Al-Asad mlađi od nasljednika svoga oca Hafeza u vođenju basisitičke socijalističko- nacionalističke revolucije postao pulenom teokratskog šiizima.
E upravo taj sirijski recept koristi Dodik i zastupnici SNSD-a u državnom parlamentu koji tvrdnjama da se radi o bošnjačkim protestima i da su meta bili Srbi odnosno zastupnici iz RS-a pokušavaju skrenuti pažnju javnosti sa legitimnih zahtjeva građana i usto u nedostatku argumenata za sve gore stanje u kojem se građani BiH nalaze, kao i Bešar govoriti o međunarodnoj zavjeri protiv njegove vladavine.  Zato građani BiH prije svega trebaju naći načina da razluče šta su njihovi partikularni nacionalni i etnički interesi a šta životna pitanja kako da ne dozvolili da se njihovim razlikama manipuliše. A vrijeme će pak pokazati može li se u jednoj nacionalizmom opterećenoj zemlji iskazati građansko nezadovoljstvo ili će Srbi iz Sarajeva morati kada su gladni, nezaposleni, ili nemaju prijevoza ići protestovati u Banja Luku, a Bošnjaci iz Banja Luke, valjda „svojima“ u Sarajevo.