18.8.13

Egipat je ranjen i opasno krvari

Piše: Muhamed Jusić (Novo vrijeme, petak, 16.august 2013.)
Situacija u Egiptu je ponovo eskalirala kada su sigurnosne snage uz saglasnonst prijelazne vlade krenule u nasilno slamanje demonstracija u Kairu. O broju poginulih i povrijeđenih se danima nakon prvog incidenta spekuliše. I jedna i druga strana imaju svoje brojke, ali niko ne spori da se radi o najkrvavijim događajima od početka revolucije.  U međuvremenu, nasilje se nastavilo širiti zemljom a privremeni predsjednik Egipta Adly Mansour je proglasio jednomjesečno vanredno stanje u pokušaju sprječavanja daljnje eskalacije nasilja. Budućnost Egipta, najmnogoljudnije arapske zemlje, odavno nije izgledala tako neizvjesno i zastrašujuće.
Ustvari, desilo se ono čega su se mnogi plašili! Vojni vrh koji je nedavno sa vlasti svrgnuo predsjednika Muhamed Mursija i suspendovao Ustav krenuo je u avanturu nasilnog razbijanja protesta pristaša Muslimanske braće koji traže povratak predsjednika i organizovanje novih izbora u skladu sa izmjenjenim Ustavom usvojenim u njegovom mandatu.  Ranije to nisu uradili jer su, kako tvrde, poštovali svetost mjeseca Ramazana, ali su, čini se, malo iz tog blagoslovljenog muslimanskog  mjeseca naučili o svetosti ljudskog života.
Tako su vlasti u srijedu ujutro odlučile krenuti na razbijanje prvo manjeg skupa na trgu En-Nahda a zatim i glavnog skupa na trgu ispred džamije nazvane po Rabi  el-Adviji, sufijki, ženi mistiku i asketi iz osmog stoljeća. Opravdanje je bilo da je neko od demonstranata pucao na pripadnike oružanih snaga. Ipak sve, pa i izjava da se čekao prolazak Ramazana i Bajrama, ukazuje na to da se radilo o dugo pripremanoj akciji za koju se samo čekao povod.
Mirno okupljanje eskaliralo
 Već sedam sedmica koliko traju protesti Pokreta za zaštitu legalnosti, kako Mursijevi simpatizeri sebe nazivaju, prijelazne vlasti i mediji u Egiptu i regionu, prije svega oni koji pripadaju bogatim egipatskim elitama i zaljevskim  političkim i ekonomskim elitama (osim u ovom slučaju Katara čije političko vodstvo ne dijeli viziju većine drugih članica Savjeta za saradnju u Zaljevu ili GCC-a), pokušavaju uvjeriti javnost kako protesti Muslimanske braće nisu mirni, kako su oni naoružani i predstavljaju prijetnju nacionalnoj bezbjednosti države. Ipak, i pored nekoliko incidenata u prvim danima nakon puča  koji su čak rezultirali i ljudskim žrtvama, organizatori protesta su uspjeli sačuvati mirni karakter okupljanja . Kada su se protesti otegli i kada demonstranti nisu dali povoda,  prijelazna vlada se ipak odlučila posegnnuti za silom svjesna da nešto takvo neće proći bez velikog boja nedužnih žrtava.
Da reakcija vojske nije bila ishitrena ukazuju i zakonske pripreme koje su provedene za ovu operaciju.  Naime, s obzirom da se oba ranije svrgnuta predsjednika, i Hosni Mubarak i Mursi, suočavaju sa optužbama za podsticanje na korištenje nasilja protiv demonstranata u vrijeme kada su bili na vlasti prijelazna vlada i vojni vrh su, vjerovatno svjesni da bi mogao doći dan kada će za svoje postupke odgovarati egipatskom narodu ili barem nekoj novoj vlasti, poduzeli niz mjera kako bi osigurali pravnu osnovu za svoj pohod na demonstrante.  Tako su isposlovali saglasnost glavnog tužitelja zasnovanu na pritužbama građana četvrti oko trga El-Advije, koji se navodno žale da im konstantni protesti onemogućavaju normalan život. Ali teško je vjerovati da će bilo kakav „pravni okvir“ biti dovoljan da se spere krv nevinih demonstranata.  Osim toga, generali će vrlo teško moći objasniti egipatskoj ali svjetskoj javnosti zašto su ukinuli pravo mirnog okupljanja i protestovanja, tog temelja demokratskog i slobodnog društva, naročito u vrijeme kada se za opravdanje puča koji su izveli pozivaju upravo na volju građana iskazanu na istim tim ulicama.
Sumorna budućnost
I dok u Egiptu oplakuju mrtve ne znajući koliko će još žrtava morati dati prije nego se ostvari njihov san o slobodnom i prosperitetnom Egiptu , budućnost puča je neizvjesna naročito nakon ostavke potpredsjednika prijelaznog predsjednika i jednog od lidera opozicije Muhameda el-Baradija.
Bez obzira na ishod tih događaja ostat će zabilježena sramotna šutnja onih svjetskih organizacija i centara političke moći koji su tako burno reagovali na svaku naznaku prekomjerenog korištenja sile u suzbijanju demonstracija na Taksimu u Istanbulu i osporavanja prava na mirne proteste, a danas zatvaraju oči pred brutalnošću egipatskih sigurnosnih snaga. To je ta politika duplih standarda koja je toliko naškodila odnosima, uslovno rečeno, muslimanskog i zapadnog svijeta i decenijama blokirala demokratske procese na Bliskom istoku.  Cinizam navodnih zaštitnika demokratije i slobode uistinu ostavlja bez daha i dokazuje da se iz prošlosti nije ništa naučilo. Jer efekti nasilnog abortiranja demokratskog procesa u Egiptu mogli bi ostaviti ozbiljne posljedice na proces opće demokratizacije ne samo Bliskog istoka, nego i čitavog arapskog pa i muslimanskog svijeta.  A svi oni koji misle da je to suviše pesimistična prognoza trebaju da se prisjete ne tako davne 1988. i svega što se dešavalo u Alžiru.

Ovim potezom šalje se pogrešna poruka strankama koje se pozivaju na ideje političkog islama da demokratija ne funkcioniše.  Mnogi se sa pravom plaše zaključaka do kojih će doći mladi simpatizeri Muslimanske braće, ne neminovno i ideološko i političko rukovodstvo (a to je opet priča za sebe), kada silom sa ulica, ukoliko prežive,  budu otjerani u zatvore ili, u najboljem slučaju,  njihove domove. Pitanje je do kakvih će zaključaka doći sinovi i kćeri onih koji su stradali na kairskim ulicama i trgovima. Njima će biti teško ponovo „prodati priču“ o demokratiji, mirnim protestma, volji većine, vladavini prava i ustava i ne bi nas trebalo iznenaditi da mnogima od njih ideje radikalnog militantizma postanu privlačnije. A onda će se svi pitati „zašto nas mrze“ i odakle dolaze toliki bombaši-samoubice u naše mirne gradove. Tada će već biti kasno i sve što će nam mnogi od onih koji sada zatvaraju oči pred krvlju koja se prosipa ili u tim događajima itekako učestvuju, jesu jalova objašnjenja kvazieksperata o tome kako muslimani ne znaju živjeti u slobodi i kako je“ islam nekompatibilan sa idejama demokratije, ljudskih prava i slobode“.