8.3.14

Od ovog broja „Vesatijjin forum“ na stranicama Preporoda


Dijalog nema alternativu

Piše: Muhamed Jusić (Preporod, Centar za dijalog Vesatijja)


Islamske informativne novine Preporod i Centar za dijalog Vesatijja od ovog broja pokreću na stranicama našeg lista novu rubliku nazvanu „Vesatijjin forum“  u kojoj će naši, ali i svjetski alimi i intelektualci, aktuelizirati teme i pitanja kojima se prema zamisli svog osnivača,  Sabora Islamske zajednice u BiH, bavi centar Vesatijje.

Dijalog i dogovaranje
Ove stranice će biti otvorene i za sve naše džematlije ali i građane bez obzira na vjerska i druga opredjeljenja koji vjeruju u ideju dijaloga i potrebu nenasilnog rješavanja nesuglasica, a od kojih očekujemo da će se sugestijama i prijedlozima uključiti u ovaj forum.
Biće to, Božijom voljom, prostor za promociju ideja dijaloga, ali istinskog dijaloga koji počinje od pretpostavke da se nešto ne zna i da postoji mogućnost da je druga strana u pravu te spremnosti da se prihvati istina pa makar ona ne bila po našoj volji ili bila „protiv nas samih“.  Trebamo imati na umu da postoji  velika razlika i u klasičnoj islamskoj literaturi iz oblasti ahlaka i islamske etike između dijaloga i dogovora (hivara i šure), i argumentovanog raspravljanja sa jedne te pokuđenog raspravljanja (džedela ili džidala) s druge strane.
Da sukobljavanje mišljenja ne bi bilo pokuđeno raspravljanje Kur`an nas podsjeća da ono mora biti zasnovano na argumentima i u duhu pristojnosti i dobronamjernosti. Prisjetimo se samo ajeta koji govore o tom plodonosom raspravljanju, poput ,riječi Uzvišenog: "I sa njima se raspravljajte na najljepši način" (En-Nahl, 125), "I sa sljedbenicima Knjige raspravljaj na najljepši način" (El-Ankebut, 46) ili "Reci: Dajte vaše dokaze ako istinu govorite" (El-Bekara, 111).
Ako se raspravlja bez spremnosti da se istina prihvati ili da se odustane od stava s kojim se u raspravu ušlo onda je to samo gubljenje vremena i podgrijavanje smutnji i razdora. Kur'an raspravljajući sa mušricima čak veli: "I mi smo ili vi na pravom putu ili u jasnoj zabludi.“
I Uzvišeni nam u Kur`anu govori o toj ljudskoj slabosti i mani i zajedljivoj potrebi da se po svaku cijenu istraje na svome mišljenju pa makar bilo suočeno sa jasnim ajetima ili znakovima: "U ovom Kur'anu Mi na razne načine objašnjavamo ljudima svakovrsne primjere, ali je čovjek više nego iko spreman da raspravlja" (El-Kehf, 54).
Na pokuđeno i svađalačko raspravljanje nas je upozorio i Pejgamber, a.s, u hadisu od Ebu Umame, r.a., u kojem se kaže da je Poslanik, a.s., rekao: "Nije zalutao neki narod nakon upute na kojoj je bio osim nakon što se prepustio raspravljanju", zatim je proučio riječi Uzvišenog: "I naveli su ti ga kao primjer samo zato da bi se raspravljali, jer oni su narod koji se mnogo raspravlja" (Ez-Zuhruf, 58). Hadis bilježe Tirmizi, Ibn Madže i Ahmed.
Hadisi spominju i treći, najgori oblik rasprave koja za cilj ima samo provociranje sugovornika, njegovo ponižavanje i tvrdoglavo insistiranje na vlastitom stavu. Neki klasični autoriteti islama kažu da je upravo to značenje riječi El-Mira` koja se spominje u hadisu kojeg prenosi Ebu Umame, r.a., u kojem se kaže da je Poslanik, a.s., rekao: "Ja garantujem kuću u krajevima Dženneta onome ko ostavi raspravu (el-mira') pa makar bio u pravu, kuću u sredini Dženneta ko ostavi laganje pa makar i u šali i kuću u najvišem dijelu Dženneta onome ko uljepša svoj ahlak". Bilježe ga Ebu Davud, Tirmizi i Ibn Madže, a dobrim ga ocjenjuje Tirmizi.
Muslimani su kroz svoju historiju koristili dijalog kao pristup rješavanja svojih problema naročito sa onima koji su vjeru koristili kao opravdanje za ekstremizam, isključivost i nasilje.
Primjena represivnih mjera i sile uvijek je u toj civilizaciji bila zadnja opcija, nikad prva i samo se korisitla prema onima koji su posezali za silom i nasiljem. Prisjetimo se samo načina na koji su se Alija, r.a., i prva generacija muslimana nosili sa izazovom pojave prve sekte u islamu tzv. haridžija. Prisjetimo se samo dijaloga kojeg je s njima vodio ashab Ibn Abbas, r.a, i koliko je njih vratio iz zablude u okvire zajednice vjernika (ummeta i džemata). Za silom je Vođa pravovjernih, r.a., posegnuo tek kada su sve mogućnosti za dijalog bile iscrpljene i kada su oni posegnuli za silom i počeli sa proljevanjem krvi nedužnih.
Danas bi mi ne samo kao muslimani nego kao i društvo mogli mnogo toga naučiti o tome kako se nositi sa izazovom vjerskog i svakog drugog ekstremizma i radikalizma. Društvo koje nije sposobno voditi konstruktivan dijalog o svim teškim pitanjima srlja u propast i samo je pitanje vremena kada će na ulicama eskalirati nezadovoljstvo i razdor, a podjele u društvu se produbiti.

Nemir u muslimanskoj Kući mira
Forum će se posebno fokusirati na promociju ideja islamskog srenjeg puta, ar. Vesatijje, te islamske ideje odmjerenosti u svemu, tog srednjeg- Pravog puta između krajnosti kojima je čovjek sklon. Islam ne sukobljava različite ljudske ethose nego pokušava da ih pomiri, da nam pomogne naći mjeru među njima, bilo da se radi o odnosu materijalnog i duhovnog, individualnog i kolektivnog, ovog i onog svijeta, pretjerivanja i popuštanja u vjeri, a sve s ciljem postizanja istinske sreće i mira sa sobom i drugima.
Prirodno stanje islama je mir, ne rat. Rat je izuzetak i vanredno stanje.
Islamsko fikhsko (pravno) pravilo u međunarodnim, pa i u ukupnim društvenim odnosima, nalaže da se postupa prema principu da se ratuje protiv svakog zavojevača a da se mir gradi sa svima koji za to pokažu spremnost (harben li kuli muharibin ve silmen li kuli musalimn). Uzvišeni kaže: „Ako oni budu skloni miru, budi i ti sklon i pouzdaj se u Allaha, jer On, uistinu, sve čuje i sve zna.“ (Al-Anfal, 61)
Nije bilo tako davno kada su se muslimmanske zemlje nazivale Daru- selam ili Kuća mira. Danas u toj kući bjesne vjerski, sektaški, plemenski, ideološki i svaki drugi sukobi i ratovi. Svako jutro u dnevnoj štampi i svako veče na vijestima gledamo izvještaje o ubijenim muslimanima; izvještaje na koje su neki već „odrvenili“ i koje prihvataju zdravo za gotovo.
Nažalost, neki od tih sukoba se pokušavaju prenijeti i na Bosnu i Balkan i postoje mnogi u muslimanskom svijetu koji bi zbog „simboličkog kapitala“ kojeg Bošnjaci imaju u Ummetu rado njihove sinove vidjeli u svojim ideološkim, ali evo vidimo na primjeru Sirije, i borbenim redovima ili saffovima. Otud potreba da se posebno pozabavimo međumuslimanskim dijalogom koji počiva na kur`anskoj maksimi obaveze unutarmuslimanskog dogovaranja ili šure.
Ovo je razlog više da svi damo doprinos promociji ideje dijaloga u našem društvu, zajednici i svakodnevnom životu. Pluralizam misli i različito mišljenje ne moraju predstavljati slabost. Isključivost u stavovima je ta koja od pluralizma misli stvara osnovu za sukob i razdor. Neko je još davno rekao da tamo gdje svi isto misle niko puno ne misli. To važi čak i za pitanja vjere. Muslimani vjeruju da je Istina jasna i da se pravu put razlikuje od krivog kao što vjeruju da je posljednja Božija objava dovoljna uputa, ali to ni na koji način ne znači da je naše razumijevanje vjere konačno i da nije podložno preispitivanju. Islam jeste savršen ali nisu muslimani niti njihovo razumijevanje Božije objave.
Danas, više nego možda ikad prije u skorijoj prošlosti, muslimani imaju potrebu da nađu načina kako upravljati svojim razlikama i kako ih dijalogom rješavati.

Nadamo se da će i ova stranica našeg Preporoda pomoći da se napravi korak od isključivosti i neuvažavanja do otvorenosti i iskoraka prema drugome i drugačijem.

Kompletan tekst u .pdf formatu preuzmite na navedenom linku: DOWNLOAD

Izvor: Preporod, br. 5/1015., 01. mart 2014. godine

      www.cdv.ba                                                                               Kontaktirajte nas putem maila: kolumna@cdv.ba