U Istanbulu je jučer završen trodnevni Kongres o
unificiranju islamskog (hidžretskog) kalendara, na kojem su muslimanski
predstavnici dogovorili jedinstven islamski vjerski kalendar. Na taj način, svi
muslimani svijeta bi trebali dobiti unikatan i jedinstven kalendar za vršenje
vjerskih obreda.
![]() |
Foto: Arhiv/Klix.ba
|
Piše: M. Ć./Klix.ba
Islamski ili hidžretski kalendar je kalendar po kojem
se ravnaju muslimani prilikom određivanja svojih dnevnih dužnosti i blagdana, a
u nekim islamskim državama ovo je službeni kalendar.
U posljednjih nekoliko godina u islamskom svijetu, ali
i Bosni i Hercegovini, pojavili su se različiti islamski kalendari koji, u
našoj zemlji primjerice, odudaraju od zvaničnog kalendara Islamske zajednice u
BiH i u kojima se, recimo, početak i kraj posta, te nastup ramazana ili dan
Bajrama, ne poklapa sa vaktijom Islamske zajednice u BiH. To je mnoge vjernike
do sada zbunjivalo i unosilo sumnju u ispravnost vjerskih obreda.
Na Kongresu o unificiranju islamskog kalendara koji je
jučer održan u Turskoj, na kojem su prisustvovali predstavnici i naučnici iz
skoro pedeset zemalja, uključujući Tursku, Maleziju, zemlje Zaljeva, Egipat i
SAD, dogovoren je novi kalendar za kojeg se tvrdi da u njemu ne postoje
protivriječnosti između vjerskih odredaba i astronomskih mjerenja. Svi ibadeti
(vjerski obredi) u cijelom islamskom svijetu, kako se navodi, spojeni su u
jedan vjerski kalendar.
Najznačajnije stavke u novom kalendaru odnose se na
činjenicu da su dani posta i bajramski dani, koji za muslimane imaju veliki značaj,
ovim kalendarom postali ujedinjeni.
Politizacija vjerskih pitanja
"Ovo je dobra inicijativa koja se trebala davno
dogoditi. Da li će i zaživjeti i da li će je sve zemlje priznati, to tek treba
da se vidi", kaže u razgovoru za Klix.ba Muhamed Jusić, islamski teolog.
Prema Jusiću, brojna vjerska pitanja u islamu su se
ispolitizirala, pa i ono o islamskom kalendaru.
"Čak se i oko pitanja hadža i posta umiješala
politika, što su čisto vjersko-pravna pitanja. Najbolje bi, naravno, bilo da se
vjerska pitanja depolitiziraju, no vidjet ćemo koliko će to biti izvodivo“,
ističe Jusić.
On pojašnjava da nesuglasice oko nastupa početka
mjeseca ramazana i Bajrama nastupaju oko viđenja mlađaka.
"Problem je ako se u jednom dijelu svijeta vidi
mlađak, da li će to vrijediti i za ostatak svijeta, odnosno koje je to mjesto u
svijetu referentno za takvo nešto. Da li je to Mekka ili neko drugo područje,
to će se tek utvrditi", napominje.
U istoj porodici Bajram različit dan
Za Fuada Sedića, dekana Islamskog pedagoškog fakulteta
u Bihaću, najvažnije je islamsko jedinstvo, a prema njemu, dogovor u Istanbulu
upravo tome i teži.
"Ako bismo se radovali onako kako želimo da se
radujemo svaki Bajram, onda želimo da nas što više sudjeluje u tom radovanju.
Prema tome, ono što smo nekad doživljavali da je Bajram u nekog dan prije ili
dan poslije, to nije ono čemu islam teži. Potpuno je normalno da se u nekim
dijelovima svijeta ne može sve u potpunosti uskladiti. Međutim, žalosno je da u
istoj čaršiji, pa i u istoj porodici, za nekog bude Bajram, a za nekog ne. To
se i u BiH u zadnje vrijeme počelo dešavati. Da bi se takve stvari izbjegle ovo
je definitivno jedan lijep potez koji najavljuje jedinstvo muslimana i mislim
da ga podržavaju svi ispravni učenjaci današnjice. Svi očekujemo taj dan kad
ćemo zajednički svi zapostiti ramazan i dočekati Bajram", kaže Sedić.
On ističe da se, u svrhu nastanka islamskog kalendara
ili kod nas poznate vaktije, koriste dva pristupa: tradicionalni ili vjerski i
naučni ili astronomski pristup.
"U prijašnjem vremenu gledalo se direktno u
mjesec i to je bio jedini način da se utvrdi početak mjeseca, tj. da se vidi
mlađak. Međutim, nema zapreke da mi vršimo proračune i koristimo sva ljudska
postignuća, jer ona samo potvrđuju ono prvo. Definitivno, islam podržava sva
naučna dostignuća i korištenje tehnike. Pa uzmite samo za primjer da je za
jednu od najtežih oblasti u islamskom pravu – nasljedno pravo tj. podjelu
imetka, napravljen kompjuterski program koji praktično do perfekcije vrši
proračune za najzamršenija pravna pitanja. Tako da bi bilo zaista smiješno kada
bi neko rekao da islam bježi od nauke. Sve se to može objediniti i vjerujem da
je novi kalendar na tom tragu", govori Sedić.
Ipak, jedinstveni islamski kalendar koji je jučer
usvojen u Turskoj, političkim rječnikom kazano, tek je u formi nacrta čiji
detalji i dalje nisu dovoljno poznati, te se očekuje da će u budućoj fazi biti
prezentiran Organizaciji islamske saradnje (OIC) u cilju njegove potpune
implementacije u zemljama članicama. Za sada nije poznat ni stav Saudijske
Arabije i njenih učenjaka prema novom kalendaru, koja je sklonija
tradicionalnom načinu utvrđivanja početka mjeseca Ramazana i Bajrama.
Izvor: Klix.ba