19.9.08

Supermusliman u potrazi za draguljima


The 99: Kontroverzni strip junak sa Bliskog istoka

Magazin Time je u izdanju od 5. augusta 2008. objavio prilog o „islamskim superherojima koji su krenuli u osvajanje svijeta“. Ustvari radi se o stripu koji je već neko vrijeme predmet kontroverzi u muslimanskim zemljama, naročito u onim konzervativnim na obalama Perzijskog zaljeva koji u svemu vide uvredu svoje vizije islama
Priredio: Muhamed Jusić (Magazin Start)
Sve je počelo prije pet godina kada je poduzetnik porijeklom iz Kuvajta Naif Al-Mutawa kreirao novu plejadu superheroja inspirisanih muslimanskom tradicijom i vrijednostima. Svaki njegov junak se odlikuje jednom od 99 osobina ili vrlina kojima Allah sebe opisuje u Kur`anu. Saudijska vehabijska ulema je bila bijesna i učinila je sve da zaustavi distribuciju stripa, tvrdeći kako takvo nešto vrijeđa muslimane i ismijava islam. Prema pisanju Timea, strasti su se stišale nakon što je Mutawa dao garancije da će sadržaj stripa poštovati vjerska ubjeđenja i nakon što je za svoj projekt osigurao finansijsku podršku jedne od najutjecajnijih islamskih banaka. Strip se prvobitno distribuirao samo u zemljama Perzijskog zaljeva i to besplatno uz izdanja Marvelovih stripova čiji je Mutawa licencirani distributer za region. U tih nekoliko godina The 99 se pokazao kao vrlo uspješan poslovni projekat. Samo u zadnje dvije godine u regionu je podijeljeno ili prodano oko pola miliona primjeraka stripa.
Moći dragulja
The 99 je strip serijala o dr. Ramzi Razemu koji traga za kamenjem svjetlosti (Noor Stones) iz Bagdada. Ideja vodilja u stripu je legenda koja je smještena u stvarne historijske događaje. Priča, ispričana u specijalnom izdanju stripa nazvanom Početak, počinje 1258. godine kada su Mongoli zauzeli tada najljepši i naučno i civilizacijski najnapredniji grad na svijetu - Bagdad, sravnili ga sa zemljom, ubili abasijskog halifu i pobili većinu njegovih stanovnika. U mongolskom razaranju stradala je i najbogatija biblioteka tog vremena i najveći naučni centar Istoka Dar el-Hikmeh. Knjige historije su zabilježile kako su Mongoli bacali knjige u rijeku kako bi preko njih došli do zidina iza kojih su se bili zabarikadirali uporni branioci još nezauzetog dijela grada. Predaju o rijeci koja je zbog saprane tinte sa knjiga tekla obojena u tamnoplavu boju autor stripa je iskoristio da stvori legendu prema kojoj su halifini bibliotekari pronašli način da preko alhemijskog sastava esenciju znanja sapranog sa knjiga uhvate u 99 dragulja. Dragulji su krišom iznijeti sa hodočasnicima u Meku, a odatle do islamske Španije -Andalusa gdje su dragulji bili uzidani u strop posebno sagrađene građevine. Vremenom se među čuvarima pojavio mladić koji je vjerovao da u svijetu postoje pojedinci koji kada budu izloženi svjetlosti iz dragulja mogu dobiti nadnaravne moći. Eksperimentišući sa moćima dragulja, on je uništio građevinu neposredno pred početak konkviste i od tada se o njima ništa ne zna. Dragulji su razbacani širom svijeta i oni koji ih posjeduju obično nisu svjesni njihove moći. Dr. Ramzi kroz svoju privatnu fondaciju traga za draguljima i nadarenim pojedincima koji mogu biti izloženi njegovim moćima prije nego što ih se dočepa njegov neprijatelj zli Rughal.
Univerzale vrijednosti
Prema pisanju Time magazina, Mutawa želi proširiti vijest o svome projektu. Prvi od šest planiranih tematskih parkova baziranih na The 99 bit će otvoren u Kuvajtu ovog oktobra. Ovaj kuvajtski poduzetnik se nada da će se animirani TV show početi prikazivati širom svijeta krajem 2010. On također vjeruje da The 99 može ostvariti uspjeh i na neislamskim tržištima s obzirom da radi sa piscima poput Fabiana Nicieza koji je radio na kultnim stripovima Power Rangers i X-Men kao i sa grupom menadžera među kojima je i bivši izdavač Rolling Stonea i bivši šef marketinga Marvela: Naši likovi su privlačni djeci širom svijeta. Uspjeli smo prodati licence u Indiji, Bangladešu, Francuskoj, Španiji, Velikoj Britaniji, Americi i Kanadi.
Kako sada stvari stoje, samo je pitanje vremena kada će djeca širom svijeta po prvi put zamišljati da su superheroji iz muslimanskog svijeta.
Iako 99 dragulja sadrže istih 99 vrlina kojima se u Kur`anu opisuje Allah, nigdje u stripu se ne spominju ni Bog niti religija. Nigdje u stripu ne spominje se islam, Allah ili Kur`an, objašnjava Mutawa: koristio sam islamski arhetip, ali priče su zasnovane na vrijednostima koje svi dijelimo. Prema njegovom mišljenju, to nije ništa novo s obzirom da su i drugi superheroji poput Supermana, Batmana i Spidermana utemeljeni na vjerskim arhetipima. Kao i poslanici iz Biblije, oni su svi siročad. Superman je svoje roditelje ostavio na planetu Krypton, a Batman ih je kao dijete vidio ubijene. I pored toga The 99 suptilno promoviše islamske vrijednosti kao što su timski rad i udruživanje svojih snaga sa drugim dobrim ljudima kako bi se postigao viši cilj- tvrdi Mutawa za Time. Ustvari, on tvrdi da je pravi cilj mladima pokazati kako postoji 99 različitih načina da se riješi problem, a ne samo jedan.
Pozitivan uzor
Likovi u stripu su muslimani iz svih dijelova svijeta. Fatah (onaj koji sve otvara) iz Indonezije može otvoriti svaka zatvorena vrata svugdje na svijetu. Daar (onaj koji može naškoditi) iz Amerike može nanijeti bol. Mumita iz Portugala ima skoro neograničenu pokretljivost. Ove godine bi se trebao pojaviti i lik Batine (skrivene) djevojke sa prekrivenim licem iz Jemena. Iako se u stripu pojavljuje pedeset žena superheroja, samo će njih pet biti odjeveno na taj način, objašnjava Mutawa, i pojašnjava kako mu je stvarni cilj ovakvog odabira likova da pokaže kako ne postoji samo jedan način da se bude musliman.
Mutawa, koji posjeduje doktorat iz kliničke psihologije i magistar je poslovne administracije na Kolumbijskom univerzitetu, 10 godina je radio sa žrtvama rata kao psiholog, prije no što je osnovao Teshkeel Media Group 2004. Njegovi pacijenti su bili muškarci koji su bili u sklopu iračkih snaga koje su okupirale Kuvajt. Kada čujete priče o Sadamu Huseinu, kojeg su predstavljali kao heroja, a onda, na kraju završili mučeći njegov vlastiti narod, zapitate se kakvu to poruku šaljemo svojoj djeci o tome šta heroji rade, kaže Mutawa: Sa The 99 htio sam napraviti pomak i muslimanskoj djeci pružiti pozitivan uzor.
Dok su mnogi ovaj strip dočekali sa oduševljenjem jer su se više zasitili superheroja koji su po pravilu Amerikanci ili povezani sa Amerikom i njenom kulturom, drugi su u čitavom projektu prepoznali kopiranje pokušaja američke desnice da se kroz likove superheroja promoviše njihova vizija svijeta i vrijednosti. Kritičari optužuju Mutawu da na ovaj način šalje poruku kako da bi se bilo moralno moramo živjeti u svijetu superheroja.