23.7.12

Ako ne može Norveška...


Mnogi su se nadali da će 'društveni kapital' koji će proizvesti napredno norveško 'društvo znanja' biti koristan u kontekstu suočavanja s fenomenom terorizma i desničarskog ekstremizma.

Piše: Muhamed Jusić

Ovih dana obilježava se prva godišnjica terorističkog napada u Norveškoj, kojeg je izveo desničarski militant Anders Behring Breivik. Ustvari, bila su to dva napada, izvedena jedan iza drugog u petak, 22. jula 2011. godine. Prvi je napad bio eksplozija bombe u četvrti Regjeringskvartalet, u blizini ureda premijera Jensa Stoltenberga i drugih državnih uredskih zgrada. Drugi, smrtonosniji napad dogodio se oko dva sata kasnije na političkom kampu socijaldemokratske mladeži održanom na otoku Utoya, u okrugu Buskerud.
Ne treba provesti dugo u Norveškoj u razgovoru s njenim građanima ili prateći njihove medije kako bi se primijetilo da je za njih teroristički napad od 22. jula, u kojem je poginulo 76 ljudi, njihov 11. septembar. Međutim, način na koji se oni nose s ovim problemom i način na koji su reagirali je, u prvi mah, djelovao kao sušta suprotnost reakciji neokonzervativne administracije Georga W. Busha, a da i ne govorimo o reakciji bh. društva na iste ili slične događaje koji su se ne tako davno desili kod nas.
Zato su se mnogi nadali da će "društveni kapital" koji će proizvesti napredno norveško "društvo znanja" biti koristan i pažnje vrijedan u kontekstu suočavanja s fenomenom terorizma i desničarskog ekstremizma, ne samo u Norveškoj nego i drugdje u svijetu. Istovremeno, očekivalo je se, i još se očekuje, da se ovim povodom otvoreno preispitaju stereotipi oko fenomena globalnog terorizma, a prema kojima se on veže isključivo za jednu vjersku skupinu i da Evropa otvori svoje "desno oko", na koje je dugo bila ćorava, ignorirajući uspon radikalne desnice i antiimigrantskog radikalizma, pa čak i koketirajući s njim i u glavnim političkim tokovima.
Godinu dana nakon napada teško je reći jesu li se očekivanja ostvarila i je li se otišlo dovoljno daleko u sagledavanju čitavog fernomena, te da li se išta pažnje vrijedno naučilo iz čitavog događaja i suđenja koje je u toku, ili će se sve svesti tek na jedan bolesni postupak zaluđenog, a možda čak i ludog mladića.

Drugačiji način
Ipak, ostat će, ako ništa drugo, zapamćen kao najslikovitiji primjer drugačijeg načina suočavanja s terorizmom izjava norveškog premijera dan nakon napada, koja posebno dobiva na značaju kada se sagleda u poređenju s izjavom koju je dao američki predsjednik nakon napada od 11. septembra 2001. godine.
Naime, sjećamo se kako je predsjednik Bush nakon napada od 11 septembra izjavio: "Ova djela masovnih ubistava su imala za cilj da zastraše našu naciju i da ih gurnu u haos i povlačenje. Ali, oni koji su to uradili u tome nisu uspjeli. Naša država je jaka. Jedan veliki narod je sada pokrenut da krene u odbranu velike nacije."
Na  konferenciji za novinare ujutro dan nakon napada javnosti su se obratili norveški premjer Jens Stoltenberg i ministar pravde Knut Storberget. Premijer Stoltenberg je napad nazvao "nacionalnom tragedijom i najgorim zločinom u Norveškoj nakon Drugog svjetskog rata". Zatim je premijer pokazao jedan potpuno drugačiji pristup načinu rješavanja, ali i razumijevanja uzroka čitavog fenomena globalnog terorizma. On je tom prilikom rekao da napad neće nauditi norveškoj demokratiji i da je pravi odgovor na nasilje "više demokratije, više otvorenosti, ali ne i naivnosti".
Premijer je u ovih nekoliko riječi pokazao da se "rat protiv terorizma" ne može dobiti drugom vrstom terora i gaženjem svih onih vrijednosti na koje teroristi atakiraju. On kao da je proniknuo u krajnji cilj svih globalnih terorista, bez obzira na ideologiju ili cilj kojim pravdaju svoje napade na civile, a to je da čitave narode, države i civilizacije uvuku u rat svojom brutalnošću i da nas nagnaju da se odreknemo vlastitih vrijednosti te da iz straha počnemo donositi nepromišljene odluke - drugim riječima, da govorimo i radimo sve ono što je uradila administracija Georga W. Busha nakon 11. septembra.

Više demokratije i otvorenosti
Iz njegove izjave se može razumjeti i to da nedemokratija i nesloboda pogoduju terorizmu i da podrška i promoviranje takvih ideologija, bez obzira odkuda dolazile i kakvim plemenitim ciljevima bile pravdane, samo vode novom nasilju. Naravno, kritičari se pitaju da li bi ista reakcija bila, a trebalo bi, da se ispostavilo da je napadač neko drugi a ne bjeloputi Norvežanin, koji za sebe tvrdi da je patriot i dobar kršćanin. Kakogod, ostaje pitanje da li je godinu dana kasnije u Norveškoj "više demokratije i više otvorenosti" i da li proces sagledavanja čitavog fenomena i njegovih korijena ide u pravcu koji će dovesti do toga da se i čitav svijet okoristi norveškim iskustvom, kao što se očekivalo u danima nakon napada.
Iako se Norveška doima kao mirna država, u kojoj, osim u posljednje vrijeme sve jačeg vala antiimigrantske propagande, nema većih konflikata, ipak, kada se zagrebe ispod površine, i oni imaju svoje duhove iz prošlosti. Norvežani su relativno mlada nacija i osjećaj nacionalnog identiteta se možda baš zato izrazito naglašava. Tako svakom strancu u oči padaju jarboli, ne improvizirani, nego pravi, nerijetko veći od svih koji se mogu naći pred bilo kojom našom državnom institucijom, koji su postavljeni pred svakom drugom privatnom kućom, a na kojima se vijori norveška zastava.
Ili se meni učinilo, ili su zastave zaista češće kako se ide sjevernije, odnosno prema dijelovima zemlje koje tradicionalno naseljava domorodački narod Sami, čija teritorija je danas rasparčana između Norveške, Švedske, Finske i Rusije. Kada razgovarate s pripadnicima Sami naroda, među kojima ima jako puno utjecajnih Norvežana, od ministara ribarstva do akademskih radnika, oni će vam reći kako Norveška prednjači u poštivanju prava „domorodačkih naroda“, ali da problema ima još uvijek i da mnogi pripadnici Sami naroda "još uvijek osjećaju da je Norveška samo njen jug".
I, uistinu, u pitanju nošenja s pitanjima "domorodačkih naroda" Norveška je otišla najdalje. I dok brojne zemlje svijeta odbijaju ratificirati međunarodne povelje o pravima manjina, a još manje njih želi potpisati takve dokumente kojima se garantiraju prava domorodačkim narodima, Norveška je takve ugovore davno potpisala i radi na njihovoj implementaciji. Ipak, napetost se osjeti i, kao i drugdje na svijetu, granica između nacionalizma i nacionalnog ponosa i patriotizma postaje sve bljeđa.

'Bezopasni nacionalizam'
Pitao sam tokom svoje posjete ovoj zemlji jednu profesoricu, jednog od mojih domaćina, koja je njemačkog porijekala, ali dugo živi i radi u Norveškoj, o svim tim zastavama koje se nalaze na svemu - od okovratnika konobara u restoranu do velikog broja svakodnevnih proizvoda - a ona mi je, kao pripadnica naroda koji ima bogato iskustvo nošenja s pošasti pomahnitalog nacionalizma, odgovorila, uz ciničan osmijeh, koji  mi je mnogo rekao: "Norvežani misle da njihov nacionalizam ne može biti opasan."
Upravo ta sposobnost da se prepozna granica između patriotizma i nacionalizma i razlika između nerijetko legitimnih zahtjeva za rješavanjem nekim društvenih problema i njihove zloupotrebe za opravdanje nasilja i mržnje prema drugima leži u osnovi sposobnosti da se osudi ekstremizam u vlastitoj zajednici. Istovremeno, neki autori koji su željeli dati svoj doprinos ovoj očekivanoj raspravi o korijenima pojava koje vode napadima kakav je počinio Breivik skreću pažnju na daleko kompleksniji problem u norveškom društvu, koji ni u kojem slučaju nije samo njihov.
Tako dr. Marko Attila Hoare u svojoj studiji u kojoj istražuje balkanske inspiracije norveškog teroriste Breivika, naslovljenom s "Anders Behring Breivik, Balkan i nova evropska krajnja desnica", govori o onome što je zajedničko savremenim islamofobima - kako konzervativcima, tako i "liberalima" - a on smatra da su to konformizam, ksenofobija, strah od promjene, neprijateljstvo prema raznolikosti, paranoja zbog manjina i čežnja za poretkom i sigurnosti jednog izgubljenog, idealiziranog "zlatnog doba", koje, u nekim slučajevima, možda i nije bilo tako davno.

Domovini zakona Jante
Ovaj historičar i profesor na Fakultetu za umjetnost i društvene znanosti Kingston Universityja u Londonu tvrdi kako u "nordijskim zemljama, domovini zakona Jante, gdje jedan vidljivi model liberalizma često maskira krajnji konformizam i uskogrudost, gdje se strani gosti i imigranti obično teško uklapaju (iskustvo koje nemaju, naprimjer, u Londonu ili New Yorku) i gdje opasne antiimigrantske stranke, kao što su Danska narodna stranka i Švedske demokrate, uspijevaju na izborima, to poprima osebujnu formu. Daleko od toga da ih se treba zaštititi od veće raznolikosti, naprotiv, ja osjećam da bi nordijski svijet imao velike koristi od nje; i, mada Norveška nema tako hitne ekonomske razloge da se pridruži Evropskoj uniji (EU), imala bi kulturne i duhovne dobrobiti od ulaska u zajednički evropski projekat i učešće u njemu. Zbog svega navedenog je bolest koja je izrodila Breivika evropska i svjetska bolest, ne samo neka nordijska bolest."
Dr. Hoare smatra kako je opasnost u tome što je Breivik nagovještaj trenda. "Ekstremizam i šovinizam među većinama će u konačnici uvijek biti opasniji od ekstremizma i šovinizma među manjinama. Populisti desnog krila, kao što su Geert Wilders i Marine Le Pen, možda lično ne podstiču nasilje i ne mogu se izjednačiti s ubicom poput Breivika. Međutim, klima netrpeljivosti koju promoviraju prijeti da podstakne još mnogo Breivika. U Zapadnoj Evropi, za evropsko društvo i zapadnjačke vrijednosti, unutrašnja prijetnja broj jedan je ta islamofobična, antiimigrantska krajnja desnica", piše dr Hoare.


Komarac i močvara
Suočavanje s fenomenom globalnog terorizma, bio on motiviran islamskim, kršćanskim ili bilo kojim drugim radikalizmom, vidi se to i na norveškom primjeru, zahtijeva da se svako društvo uhvati ukoštac s mnogim svojim slabostima i problemima koji stvaraju ili kultiviraju buduće teroriste. To zahtijeva kritički odnos i prema vlastitoj tradiciji i izbacivanje mnogih kostura iz ormara. To je nešto na čemu su mnoga društva s muslimanskom većinom, a koja su suočena s istim problemom, zapela.
I kao što se terorizam ne može pobijediti ratovima i silom, jer to stvara samo nove teroriste, ne trebamo se baviti svakim teroristom i njegovim nedjelom ponaosob, nego raditi na tome da se iskorijeni atmosfera koja ih odgaja i da se riješe oni legitimni zahtjevi kojim oni nerijetko pravdaju svoje postupke kako bi pridobili podršku javnosti. I kao što kažu, ne trebamo ubijati komarce, nego isušiti močvaru.
Zato svjetska javnost, s pravom ili ne, očekuje od naprednog norveškog društva da pokaže spremnost da se uhvati ukoštac s ovim problemom i da pokaže drugima kako je to moguće. Ako oni to ne urade, uz svu demokratsku tradiciju i društvene institucije, od akademske zajednice do slobodnih medija, kako onda očekivati da se nešto slično desi u društvima koja razara isti problem poput onih bliskoistočnih.

Stavovi izraženi u ovom tekstu su autorovi i ne odražavaju nužno uredničku politiku Al Jazeere.

Izvor: Al Jazeera