30.8.12

Riznica Mudrosti Abdullaha bin el-Mubareka- nova knjiga


Ovih dana je izdavačka kuća El-Kelimeh iz Novog Pazara štampala moj tekst koji sam priredio još kao student o velikanu islamske duhovnosti, Abdullahu bin Mubareku, anegdotama iz njegovog života, mudrostima i prijevodu njegove hikemi poezije kao zasebnu knjigu. Drago mi je da će ovaj tekst i na ovaj naći doći do naših čitalaca.

Ovdje donosim dio knjige u kojem govorim o biografiji Abdullaha Bin el-Mubareka:
 
Biografija Abdullaha bin el-Mubareka

Puno ime mu je Abdullah bin el-Mubarek el-Marvezi el-Huresani, oslobođenik plemena El-Hanzala zvani Ebu Abdurrahman. Bio je jedan od najučenijih «posttabi'ina» iz Horasana.
Pripisuje se plemenu El-Hanzala zbog toga što mu je otac bio rob jednog od trgovaca tog plemena iz grada Hemezana, koji ga je oslobodio. Za ovo pleme se vjeruje da je jedan od ogranaka plemena Et-Temimija.
Rodio se u gradu Mervu godine 118. po Hidžri, mada postoje predaje koje govore da se rodio 119. h.god.
Za njegovog oca se sa sigurnošću zna da je porijeklom od Turaka, a majka od Havarizma. Većina onih koji su pisali njegovu biografiju mišljenja je da mu je majka bila Perzijanka, dok Ibn el-Dževzij smatra da je bila Turkinja, od onih Turaka koji su se nastanili u regiji Havarizma.
O tome kako je Mubarek oženio Abdullahovu majku postoji jedna anegdota koja je zabilježena u skoro svim njegovim biografijama.
Naime, Mubarek je radio kod svoga vlasnika u bašči, pa mu je ovaj jednom prilikom rekao da mu donese jedan slatki nar. Ovaj mu je to i učinio, ali je nar, kojeg je donio, bio kisel. Vlasnik bašče ga je podsjetio da je tražio sladak a ne kiseo nar. Mubarek se još jednom vratio u bašču, ali mu je i ovaj put donio kiseo, a ne sladak nar. Vlasnik ga je napokon upitao: «Zar ti ne znaš koji su slatki a koji kiseli narovi u bašči?»
Rekao je: «Ne, ne znam!»
Vlasnik je upitao: «Kako to?»
«Nikada nisam probao niti jedan od tih narova da bih znao»- odgovorio je Abdullahov otac.
Vlasnik je upitao: «A zašto nisi nikada probao?»
«Zato što mi ti nisi nikada dao dozvolu da to učinim»- odgovorio je on.
Ovaj Mubarekov postupak se jako dopao vlasniku bašče te ga je, nakon što se još nekoliko puta uvjerio u njegovu iskrenost i poštenje, upitao o tome šta on misli za koga treba udati svoju kćerku koju su mnogi već prosili. Mubarek je odgovorio: «Arapi su u džahilijetu, kada se žene, gledali na plemenitost roda, židovi gledaju na novac, kršćani na ljepotu, a ovaj ummet (muslimani) gleda na vjeru.»
Njegova oštroumnost je još više zadivila njegovog poslodavca pa mu je ovaj dao ruku svoje kćerke.
Abdullah bin el-Mubarek je odrastao u teškim vremenima posebno za njegov rodni kraj Horasan. Vrijeme u kojem je on odrastao bio je period širenja abasijskog pokreta koji će nekoliko godina kasnije svrgnuti emevijsku dinastiju. Horasan će u tim godinama biti poprište mnogobrojnih bitki i unutrašnjih nemira.
Učio je kod Sulejmana et-Tejmija, Asima el-Ehvala, Humejda et-Tavila, Er-Rabi'a bin Enesa, El-Evz'aija, Hišama bin 'Urve, El-Džerira i nekih drugih velikana svoga vremena.
Zufer ga spominje kao jednog od Ebu Hanifinih učenika. Ovome u prilog govore i riječi Es-Sujutija koji je zabilježio da se od Ibn el-Mubareka prenose predaje o pravnim rješenjima hanefijskog mezheba. Svi hanefijski učenjaci koji su pisali o velikanima (tabekat el-hanefije) ovog mezheba spomenuli su Ibn el-Mubareka kao jednog od njih. Također, El-Mizzi ga svrstava među Ebu Hanifine učenike i one koji su od njega prenosili.
Pored  Imama Ebu Hanife fikh je učio i od Sufijana Es-Sevrija i Imama Malika.
O svome odnosu sa ovim velikanima islamske misli najbolje govori sam Ibn el-Mubarek kada kaže: «Da me Allah nije pomogao sa Ebu-Hanifom i Sufjanom es-Sevrijem, bio bih kao i ostali ljudi (u znanju)!»
Neki historijski izvori mu pripisuju da je bio prvi koji je u  islamskoj pisanoj tradiciji napisao zasebnu knjigu o džihadu.
Poznato je da je napisao osam knjiga. Danas se u muslimanskim bibliotekama najčešće nailazi na njegovu knjigu Ez-Zuhd. Međutim, treba napomenuti da su te knjige ustvari samo zbirke hadisa i predaja o temi kojom su naslovljene i da sadrže jako malo zasebnih stavova autora. Iz ovog razloga nije moguć potpun uvid u cjelinu njegove misli, što malom broju anegdota iz života, izrekama i poeziji koju smo pokušali skupiti u ovoj knjizi daje poseban značaj u rekonstrukciji idejnog sistema kojeg je Abdullah bio izgradio.
Ibn el-Mubarek je jedinstven primjer muslimana koji je uvijek mogao naći sredinu u svome životnom putu. Iako je trgovinom zarađivao znatnu svotu, živio je skromno trošeći najveći dio tih prihoda na one koji su bili potrebni.
O kakvoj se višestranoj osobi radilo najbolje govori činjenica da se u svojoj misiji afirmisanja islamske naobrazbe i opće obrazovanosti islamskih masa nije, kao većina druge uleme, ograničavao samo na retoričko podsticanje na sticanje znanja, već je znatan dio svog bogatstva trošio na potpomaganje (jedan oblik stipendiranja) onih koji su odlučili krenuti tim putem. I ne samo da je potpomagao one koji su kretali stazama nauke već je  financijski pomagao i već renomiranu ulemu svoga vremena poput Sufjana es-Sevrija i Fudajla bin 'Ijada.
Hatib El-Bagdadi je zabilježio kako je Abdullah rekao: «Da nije peterice, ne bi se bavio trgovinom.» Kada je bio upitan ko su oni, rekao je: «Da mi nije Sufijana es-Sevrija, Fudajla bin 'Ijada, Muhameda bin es-Semaka i Ibn 'Uleje.» Na ovo je Bagdadi dodao kako je Ibn el-Mubarek od svake karavane koju bi rasprodao izdvajao troškove porodice i onoliko koliko mu je dovoljno da obavi hadž dok bi sve ostalo dijelio svojim prijateljima koji su se bavili naukom.
Kada su mu jednom prilikom njegovi sunarodnjaci zamjerili što puno više udjeljuje učenicima koji dolaze iz udaljenih krajeva islamskog svijeta nego onima iz Horasana, Abdullah je pokazao svu dubinu svoga poimanja prosvjetiteljskog rada kazavši da to za posljedicu ima širenje znanja i interakciju među islamskim naučnim krugovima, te je to samim time proces koji zaslužuje da se pomogne.
Bitno je napomenuti da je ekonomska neovisnost, koju je Ibn el-Mubarek uživao, odigrala ključnu ulogu u izgradnji njegove neovisne ličnosti koja mu je omogućila da se kritički osvrće na tadašnju svakodnevnicu kritikujući kako vladare tako i intelektualne i ulemanske krugove koji su se neupitno stavljali na raspolaganje vladajućoj eliti.
Iz riječi osude koje je izrekao i njegovih stavova (što se jasno može vidjeti iz nekih anegdota koje ćemo spomenuti) koje je imao prema vladarima možemo primjetiti da je Abdullah imao izrazito kritički stav spram ovog staleža. Ovo nas ne treba navesti na to da zaključimo kako je on bio utopista koji je zagovarao uređenje društva bez vladajuće klase. Naprotiv, on je u više navrata, čak i u svojoj poeziji, podsjećao na neophodnost uspostavljanja vlade koja upravlja društvenom sferom života i brine se o zaštiti vjere i vjernika. Međutim njegovo suprotstavljanje nepravdi (ar. zulum) inspirisano snagom njegove moralne ličnosti, neminovno ga je dovodilo u sukob sa različitim nivoima vlasti koji su, u odsustvu sistema nadzora i polaganja odgovornosti te neizgrađenosti vjerske ličnosti, bili najpodložniji činjenju nepravde i neislamskim ponašanjima svih vrsta.
***
Abdullahova odmjerenost u svemu, kao životna odrednica, se ogledala i u srazmjernom izvršavanju vjerskih dužnosti. Prava rijetkost je naći osobu poput njega koja je bila u stanju da u isto vrijeme bude jedan od najvećih naučnih autoriteta svoga vremena, ali i vojnik koji lično učestvuje u borbama sa muslimanskom vojskom. Abdullah ibn el-Mubarek skoro da nije ostavio niti jedna «vrata dobra» a da na njih nije pokucao.
Njegovo poimanje skromnosti i asketskog života je posebno bitno zato što oslikava izvorno poimanje ovog duhovnog bivstvovanja prvih generacija muslimana. Njegova vremenska bliskost s vremenom u kojem je živio Allahov Poslanik, s.a.v.s., bila je garancijom dosljednosti u poimanju «zuhda» koji u njegovoj misli nije značio potpuno odricanje i žrtvovanje ovosvjetskog života na račun duhovne nadgradnje. Naprotiv, bio je to srednji put kakvom je podučavao Allahov Poslanik, s.a.v.s., koji od čovjeka traži da ovosvjetska uživanja ne učini jedinim smislom života, već da bude «istinskim namjesnikom Božijim na Zemlji» živeći i privređujući u skladu s uputama Sveznajućeg.
Štaviše, ovakvo njegovo poimanje zuhda je bilo argumentom mnogima poput dr. Abdul-Medžida el-Muhtesiba da poreknu tvrdnje  prema kojima je rani «islamski zuhd» (potenciranje skromnosti) bilo pod izravnim uticajem kršćanskog i hinduskog asketizma. Možda je to kasnije bio slučaj sa nekim segmentima sufijske duhovnosti ali ne i sa zuhdom kako ga je poimao Ibn el-Mubarek  koji se u nekim krugovima islamske misli smatra pretečom sufizma. 
Ako se njegovo insistiranje na skromnosti i duhovnom odgoju može dovesti u vezu sa bilo kakvim historijsko-kulturnim okolnostima, onda je to slučaj sa pojavom pokreta «zenadika», koji je baš u tome periodu počeo uzimati sve više maha i postajati sve otvorenijim u plasiranju svojih stavova. Naime, ovaj  ideološki pokret, iako nije imao jasno preciziranu organizacionu strukturu, pokušao je ponovno oživjeti anarhistička učenja kasne perzijske misli. Neki historičari su ovo tumačili kao posljednji pokušaj poražene perzijske civilizaije da se suprotstavi islamskim osvajačima, ovaj put ne oružjem već širenjem svjetonazora i učenja koja su bila u suprotnosti sa zvaničnim tumačenjem islama. S obzirom da su sljedbenici ovog pokreta, s kojima će se abasijske halife ( a posebno El-Hadi) djelotvorno obračunati, zagovarale anarhizam i neograničeno uživanje u ovozemaljskim blagodatima, može se pretpostaviti da je Ibn el-Mubarekovo insistiranje na skromnosti i moralnom životu bilo neki oblik revolta u cilju sputavanja širenja ovih, prema islamu, nastranih shvatanja.
Drugi razlog koji bi smo mogli spomenuti veže se za opće razloge nastanaka i širenja ranog sufizma o čemu dr. Jusuf el-Kardavi kaže:
«Međutim, sufije se pojavljuju u vremenu kada je kod muslimana preovladavalo materijalno i intelektualno. Okretanje materijalnom proisteklo je iz raskoši i izobilja u kojima su živjele neke generacije. To se desilo nakon briljantnih pobjeda i perioda velikog širenja islama koji je muslimanima donio velika materijalna dobra i ogroman ekonomski prosperitet. To je uzrokovalo pretjeranu odanost materiji, što je opet vodilo ka pretjerivanju na intelektualnom planu tako da je pojam iman (vjerovanje) postao termin za filozofiju, teologiju i dijalektiku, koje čovjeku nisu osiguravale duhovnu sitost. Čak se i fikh bavio samo vanjskim aspektima vjere, a ne i unutrašnjim...
U takvoj atmosferi dolazi do pojave sufija koji su nastojali ispuniti prazninu koju nisu pokrili teolozi (el-mutekellimun), niti pravnici (el-fukaha)...
Naravno da sve ove okolnosti o kojima govori El-Kardavi nisu bile prisutne, ne bar ovako izražene, u Ibn el-Mubarekovom vremenu  ali se slične tendencije mogle primjetiti još tada. tj. u vremenu post tabi'ina, što nas navodi na to da, ako već tražimo vanjske okolnosti koje su dovele do formiranja ličnosti kakva je bio Ibn el-Mubarek ne spomenemo ovo polariziranje islamske misli kao potencijalni razlog.
***
O direktnom povodu njegovog  kretanja putem zuhda Ibn Ebi el-Vefa el-Kureši el-Hanefi je spomenuo ne posebno poznatu predaju prema kojoj je imam Ebu Hanife upitao Ibn el-Mubareka o prekretnici koja se desila u njegovom životu i koja je od njega učinila alima i zahida (odricatelja od ovoga svijeta, skromnika) kakav jeste na šta mu je on ispričao svoju životnu priču prema kojoj je jednu večer sjedio sa društvom u bašči veseleći se. Zajedno su jeli i pili, a Ibn el-Mubarek je, kao što mu je to bio običaj, svirao na lutnji sve do kasno u noć kada se društvo razišlo a on ostao da spava. U snu je vidio pticu na drvetu iznad sebe kako uči kur'anski ajet: «Zar nije vrijeme da se vjernicima srca smekšaju kad se Allah i Istina koja se objavljuje spomene..» Nakon ovog čudnog sna probudio se, slupao lutnju i odlučio krenuti putem skromnosti.
Nerasprostranjenost ove predaje u Ibn el-Mubarekovim biografijama, te njezina sličnost sa predajom o prekretnici koja se desila sa Fudajl bin 'Ijadom navela je mnoge da posumnjaju u njezinu autentičnost. Međutim, sama predaja nema neku značajnu praktičnu vrijednost tako da poznavanje njezine autentičnosti nema neke posebne važnosti.
***
Ne možemo a da ne primjetimo kako neke od predaja koje se prenose (a dobar dio njih smo spomenuli u poglavlju o anegdotama iz života u nastavku knjige) o njegovoj skromnosti skoro da više liče na legende nego na stvarne osobine jednog čovjeka.
Tačno je da pretjerivanja od strane prenosioca predaje uvijek postoji kao objektivna mogućnost, ali i pored toga cjelokupna slika, koja se dobiva kompletiranjem sitnih fragmenata iz različitih historijskih izvora a koji govore o ovom velikanu daje predstavu o kakvoj se moralnoj veličini radilo.
Ono što niko ne može osporiti jeste da slika koju danas imamo o Ibn el-Mubareku jeste slika kakvom su ga doživljavali oni koji su o njemu govorili.
Uz to, teško da bi zauzeo mjesto u historiji koje mu danas pripada a da nije bio «nadnaravan» u svome praktikovanju islama čineći djela koja su i po tadašnjim mjerilima bila dostojna divljenja.
To što nam Ibn el-Mubarekova djela i postupci danas izgledaju tako «nestvarno»  ne treba da bude razlog sumnje u njihovu autentičnost već povod da se zapitamo o tome kako se čovječanstvo izopačilo do te mjere da nam činjenje dobra i potpomaganje drugih na način na koji je on to činio izgleda prosto nemogućim.
***
Iako se pisana riječ, kao medij prenošenja učenosti, pojavila u krugu islamske civilizacije još u prvom stoljeću islama (zapisivanjem prije svega Kur'ana, a zatim i sunneta) usmena predaja je još dugo ostala ključnom alatkom znanosti. Ovo je bilo uzrokom da snaga pamćenja i iskazivanja naučnih činjenica ili mudrosti u stihovima (koji se lahko pamte i samim time šire među masama) budu osnovnim predispozicijama svakoga onoga ko želi uzeti učešće u naučnim tokovima.
Abdullah bin el-Mubarek je imao sreću da ga Uzvišeni obdari s obje ove osobine.
Imam Ne`im bin Hammad (jedan od učitelja Buharije) je rekao: «Čuo sam Ibn el-Mubareka da kaže: «Rekao mi je moj otac: `Kada bih našao tvoje knjige spalio bi ih` Odgovorio sam mu: `Sve što se nalazi u njima nalazi se i u mojoj glavi.`«
Jedan od njegovih prijatelja koji je odrastao sa njim je kasnije pričao kako su Ibn el-Mubarek i on, još kao dječaci, slušali nekog čovjeka kako drži hutbu a zatim mu je Ibn el-Mubarek rekao kako je naučio hutbu napamet. Neko od prisutnih je to čuo i zatražio od njega da je ponovi što je ovaj i učinio ponovivši hutbu od riječi do riječi.
***
El-Jafi'i u svome djelu Miraetu-l-Džinnan i Ibn el-'Imad el-Hanbeli u djelu Šezeratu-z-Zeheb spomenuli su da je Ibn el-Mubarek pred samu smrt krenuo putem izrazitog asketizma...
Međutim, ovo se ne može naći kod ranijih autora koji su pisali njegovu biografiju, kao što su: Ibn-Sa'id, Ibn-Hibban, El-Hatib el-Bagdadi, Halife bin Hajjat, Ebu Abdullah el-Halim en-Nejsaburi, što je navelo mnoge da posumnjaju u autentičnost ove predaje.
Posebno ako znamo da je nešto takvo bilo suprotno cjelokupnom sistemu življenja koji je Ibn el-Mubarek bio izgradio i koji je zagovarao, radeći za ovaj svijet kao da nikada neće umrijeti i pripremajući se za onaj kao da će sutra umrijeti.
Ne treba zanemariti da su kasniji zagovornici ekstremnog asketizma tražili uporište u prvim generacijama muslimana pozivajući se na skromnost Ibn el-Mubareka i njemu sličnih autoriteta a koji se nije u potpunosti slagao sa njihovom vizijom zuhda. Što će reći da bi jedna ovakva predaja o prekretnici u Ibn el-Mubarekovom životu na neki način legalizovala kasniji ekstremni asketizam.
Na ahiret je preselio 181. godine po Hidžri.
Ostalo je zabilježeno da je u smrtnom času pogledao prema nebu i nasmijao se, a onda proučio: «Za ovako nešto neka se trude trudbenici» (prijevod značenja ajeta Saffat, 61.)